Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:00:18Z
dc.date.available2013-03-12T13:00:18Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-03-15en_US
dc.identifier.citationGabrielsen, Sigrun Gilje. Tverrfaglig samarbeid i næringslivet . Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30705
dc.description.abstractProblemområde: Tverrfaglig samarbeid blir sammen med behovet for å skape nye, kreative produkter og løsninger, stadig viktigere. Engeström har utviklet en teori som tydeliggjør hva som skal til for å få til fruktbare samarbeid om nye løsninger. Jeg har testet denne teorien på utvikling og implementering av kompetanseutvikling med IKT, for å se nærmere på hva den kan bringe av kunnskap til et felt som ennå er ungt i pedagogisk sammenheng og hvor det derfor er stort behov for forskning. Metode: Tverrfaglig samarbeid studeres både fra en teoretisk og en empirisk tilnærming. I den teoretiske delen av oppgaven drøftes ulike perspektiv på læring, kommunikasjon og læringsteknologi med hovedvekt på et sosiokulturelt perspektiv. Teorien om ekspansiv læring presenteres og analyseres ut fra fire sentrale spørsmål alle læringsteorier ifølge Engeström bør kunne besvare. Den empiriske studien har en kvalitativ tilnærming til feltet. Jeg har studert tre case; tre større virksomheter i Norge som har laget opplæringsprogrammer som utnytter informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Undersøkelsen er utført ved hjelp av seminstrukturerte intervju. Data: Jeg har intervjuet hovedprodusent og prosjektleder fra oppdragsgiver ved tre satsinger av IKT-støttet opplæring. Oppdragsgiverne er en butikkjede, et såkalt multikonsern og en offentlig virksomhet. De har ulike erfaringer når det gjelder utviklings- og implementeringsprosessen og har også hatt ulik suksess med den teknologistøttede opplæringen. Informantene gir verdifull innsikt i problemene de støtte på underveis. Resultater: Teorien om ekspansiv læring søker å forklare prosessen ved samarbeid om utvikling og implementering av historisk nye løsninger, produkt eller ny kunnskap. Slike prosesser konseptualiseres som læringsprosesser, idet læring anses som forutsetning for gode resultat i form av godtfungerende konsept. Aktører lærer å se kompleksiteten ved saken de står overfor og de ulike hensyn de må ta ved løsningen av den, ved å lytte til impliserte parters synsvinkel. I henhold til denne teorien er forhold som likevekt i samarbeidsrelasjonen, grundig analyse av bakgrunnen for behovet, samt inkludering av alle impliserte parter viktige. Videre stiller teorien krav til møtene mellom aktørene, for eksempel at det skal foregå over en viss periode. Eksempelmaterialet peker på sentrale forhold som knytter seg til denne teorien. Ved alle tre case synes det å ha foregått aktivitet i tråd med teori om ekspansiv læring. Imidlertid synes de ”anvisningene” som ble utledet av teorianalysen, i varierende grad å bli fulgt. Man synes å ha noe ulike motiv bak samarbeidet, og inkluderer i ulik grad impliserte parter. Forarbeid og forankring hos sentral ledelse varierer også. Den empiriske studien viser at de case som i størst grad oppfyller kravene til fruktbare samarbeid ut fra teorien om ekspansiv læring, også er de som i størst grad synes å lykkes med det tverrfaglige samarbeidet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTverrfaglig samarbeid i næringslivet : utvikling og implementering av IKT-støttet opplæring : en analyse av tre prosjekter ut fra Engeströms teori om ekspansiv læringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-09-13en_US
dc.creator.authorGabrielsen, Sigrun Giljeen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gabrielsen, Sigrun Gilje&rft.title=Tverrfaglig samarbeid i næringslivet &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11038en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo25279en_US
dc.contributor.supervisorOve Edvard Hatlevik (hovedveileder), Ola Erstad (biveileder)en_US
dc.identifier.bibsys051599295en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30705/1/25279.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata