Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:04:23Z
dc.date.available2013-03-12T13:04:23Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2005-02-28en_US
dc.identifier.citationAmundsen, Marthe. Kvalitetsvurdering på den utdanningspolitiske dagsorden. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30702
dc.description.abstractSAMMENDRAG AV HOVEDOPPGAVEN I PEDAGOGIKK STIKKORD: - Kvalitetsvurdering på den utdanningspolitiske dagsorden - Evaluerings- og organisasjonsteori - Diskursanalyse Denne oppgaven er en teoretisk basert analyse av en problemstilling som er knyttet til undersøkelse av kvalitetsvurdering på den utdanningspolitiske dagsorden. Problemstillingen er delt i to: 1. Hvorfor har kvalitetsvurdering utviklet seg til å bli et sentralt element på den utdanningspolitiske dagsorden? 2. Hvilken argumentasjon legges til grunn for kvalitetsvurdering på den utdanningspolitiske dagsorden? Jeg har valgt å belyse problemstillingen med teorier og perspektiver både fra evalueringsfeltet, fra organisasjonsteori og fra det politiske felt. Man kan tolke dette som at oppgaven befinner seg i et skjæringspunkt mellom en teorietisk, vitenskapelig arena og en samfunnsmessig, politisk arena. Man kan hevde at det i denne oppgaven er en nær sammenheng mellom teoretisk og metodisk tilnærming. Oppgaven baserer seg på et syn på sannhet, viten og virkelighet som kan beskrives med meningskonstruksjon. I denne sammenheng fokuseres det på et humanistisk og hermeneutisk utgangspunkt, en sosialkonstruktivistisk tilnærming og diskursteori. I tillegg presenteres symbol- og verktøyperspektivene som sentrale for å belyse oppgavens problemstilling. Oppgavens kildemateriale varierer fra fagbøker, teoretiske avhandlinger og artikler, avisartikler og politiske dokumenter. Kildene kan sies å være med på å skape forståelse for et felt som hele tiden beveger seg mellom teori, vitenskap, samfunn og politikk. Dermed kan man muligens hevde at disse kildene er med på utvide forståelsen av evalueringsfeltet som både et teoretisk felt og et politisk-administrativt felt. I tillegg kan man si at samfunnet, eller offentligheten, er med på å forme et fokus på evaluering og tolkningen av ulike evalueringer. Man bør tolke denne oppgaven som et forsøk på å utvide forståelsen for fenomenet kvalitetsvurdering og dets inntog på den utdanningspolitiske dagsorden. Det er et mål i seg selv for oppgaven å skape en forståelse for kvalitetsvurdering som et kompleks fenomen som ikke uproblematisk løser skolepolitiske oppgaver og utfordringer. Dermed kan man oppfatte kvalitetsvurdering som et fenomen som det er viktig å drøfte for å analysere et eventuelt kvalitetsvurderingssystems muligheter og begrensninger. Oppgaven skisserer den ”blå bølge” som betyningsfull for fokuset på kvalitetsvurdering på den utdanningspolitiske dagsorden. Den ”blå bølge” kan beskrives med New Public Management, en filosofi som har preget den offentlige sektoren i den vestlige verden siden 1980-tallet. I denne oppgaven blir filosofien beskrevet og diskutert. I tillegg drøftes tilhørende bevegelser som man kan se på som betydningsfulle for kvalitetsvurderingsfokuset. Disse kan også oppfattes som grunnleggende for den argumentasjonen som legges til grunn for kvalitetsvurdering på den utdanningspolitiske dagsorden. I forlengelsen av problemstillingen kan man ane et spørsmål om institusjonalisering. Det er i denne oppgaven problematisk å si at kvalitetsvurdering er institusjonalisert som system. Dette er det for tidlig å snakke om. Dermed er det også vanskelig å si noe om hvilke diskurser som har vunnet hegemoni på den utdanningspolitiske dagsorden. Avslutningsvis i oppgaven fremsettes spørsmålet: Hvilke diskurser vinner hegemoni? I tillegg blir det stilt spørsmål om man kan snakke om at den ”blå bølge” vinner hegemoni på den utdanningspolitiske dagsorden. Spørsmålene blir drøftet i forhold til St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring. Med henvisning til stortingsmeldingen kan det være problematisk å hevde at det er NPM-filosofien og den blå bølge som er bærer av kvalitetsvurderingsfokuset. Man bør heller se på meldingen som representant for en fortsettende diskursiv kamp omkring kvalitetsvurdering, der det ennå ikke er noe hegemoni å snakke om.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKvalitetsvurdering på den utdanningspolitiske dagsorden : på vei mot en markedsstyrt utdanningsideologi?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-03-14en_US
dc.creator.authorAmundsen, Martheen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Amundsen, Marthe&rft.title=Kvalitetsvurdering på den utdanningspolitiske dagsorden&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10335en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo24839en_US
dc.contributor.supervisorSigmund Liebergen_US
dc.identifier.bibsys05055977xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30702/1/hovedoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata