Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:56:25Z
dc.date.available2013-03-12T12:56:25Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-07-06en_US
dc.identifier.citationSarwar, Maryam. En analyse av Politihøgskolens læreplan i etterforskningsemnet. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30694
dc.description.abstractProblemområdet / Problemstilling Denne oppgaven har som hensikt å se Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) implementert i en læreplan. Utgangspunktet er tatt i læreplanen for etteforskningsemnet (tredje år) ved Politihøgskolem. Formålet har vært å analysere læreplanen og intervjue lærerne om deres oppfattelse av inndelingen etter NKR og undervisning. Læreplanen innen etterforskningsemnet tar for seg tverrfaglighetsperspektivet som inngår i intervjuene av lærerne og ses i relasjon læreplan – undervisning. Forskningsspørsmålene for oppgaven er som følger: 1. Hvordan brukes og oppfattes målformuleringene etter inndeling av NKR i læreplanen? 2. Hvordan oppfatter lærerne at undervisningen samsvarer med den nye læreplanen? 3. Hvordan oppfattes tverrfaglighet i etterforskningsemnet av lærerne? Metode Oppgavens empiriske data er samlet gjennom kvalitative intervju av 7 av Politihøgskolens lærere innen etterforskningsemnet. I tillegg brukes dokumentanalyse for å analysere læreplanen gjennom relevant litteratur. Analysekategorier for læreplananalyse har vært: målformuleringer, målnivå og tverrfaglighet, hvor Blooms taksonomi har blitt benyttet til målformuleringenes plassering i målnivå. Resultat / Hovedkonklusjoner Med implementering av Nasjonal kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) endres målformuleringene i læreplaner fra å beskrive innholdet i en utdanning til kompetansen studentene skal kunne etter endt fag, emne og utdanning. Fra et institusjonsperspektiv tolkes og oversettes NKR til Politihøgskolens opplæring, som på sin side bærer preg av historie, tradisjoner, kultur og institusjonelle koder. Hvordan ansatte tolker NKR og formulerer kompetansemål avhenger av retningslinjer fra myndighetene og ansattes kompetanse. En av hovedkonklusjonene i prosjektet er at NKR ikke ser på lærerrollen som følge av endringer i oppskriving av læreplanmål etter gitte rammer. Det påvirker lærernes forståelse og bruk av målformuleringene, som gir gjennomslag på relasjonen læreplan - undervisning. Ved profesjonsstudier er ferdigheter mer framtredende enn kunnskap og generell kompetanse i læreplaner. Med holdninger som en sentral plass i politiutdanningen viser en inndeling etter NKR å ikke passe med alle typer profesjonsutdanninger. I tillegg har oppgaven vist at et tverrfaglighetsperspektiv i et emne forutsetter at lærerne må ha en felles forståelse av emnets hensikt, fagkunnskap om andre fagområder som inngår i emnet og en plattform hvor dialog og samarbeid fremmes.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn analyse av Politihøgskolens læreplan i etterforskningsemneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-12-03en_US
dc.creator.authorSarwar, Maryamen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sarwar, Maryam&rft.title=En analyse av Politihøgskolens læreplan i etterforskningsemnet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32362en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo167321en_US
dc.identifier.bibsys12k233518en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30694/2/masteroppgave-sarwar.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata