Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:00:57Z
dc.date.available2013-03-12T13:00:57Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-06-21en_US
dc.identifier.citationWrengbro, Åsa Solveig Viktoria. Hvordan begrunnes og defineres kompetanse? . Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30687
dc.description.abstractOverordnet dreier oppgaven seg om hvordan vi kan forstå koblinger mellom internasjonale trender og nasjonal utdanningspolitikk. Formålet er å belyse hvordan internasjonale trender påvirker norsk utdanningspolitikk. Analysen tar for seg kompetansebegrepet i sentrale utdanningspolitiske dokument fra OECD, norske utdanningsmyndigheter og EU. Det teoretiske grunnlaget for å analysere og drøfte kompetansebegrepets implikasjoner, er strukturert rundt Michael D. Young sine kunnskapskategorier ny-konservativ tradisjonalisme og teknisk-instrumentalisme. Gjennom å gjøre rede for flere læreplanforskeres kategoriseringer i lys av tradisjonalisme og instrumentalisme, skisseres det et teoretisk bilde som legger til rette for å forstå kompetansebegrepet i lys av epistemologiske spørsmål om kunnskapens struktur, innhold og formål. Oppgavens problemsstilling er: Hva slags læreplanteoretiske kunnskapsperspektiv kan sies å ligge til grunn for hvordan kompetanse begrunnes og defineres i sentrale internasjonale og norske utdanningspolitiske dokumenter? Til grunn for analysen ligger en hermeneutisk og tekstanalytisk metode. De utdanningspolitiske dokument som er valgt ut er grunnlag for å analysere og drøfte hvordan kompetanse begrunnes og defineres både internasjonalt og nasjonalt. I oppgaven viser jeg at kompetansebegrepet i både internasjonal og norsk utdanningspolitikk fremstår som vidt og vanskelig å definere. I forhold til tradisjonalisme og instrumentalisme er OECD, Norge og EU opptatt av at opplæring i kunnskapssamfunnet krever mer enn lange lister med innholdskrav. Samtidig holdes en fagstrukturert tilnærming til kunnskap i hevd. Det legges vekt på konkurransedyktighet i kunnskapsøkonomien og at opplæring skal bidra til å fremme humankapital som en viktig ressurs. Kompetanse er et begrep som fanger både en tradisjonalistisk og instrumentalistisk tilnærming til kunnskap. Videre argumenterer jeg at en postmoderne problemstilling er relevant for å belyse kunnskapsperspektivet i kompetansebegrepet. I tillegg blir Klafkis nøkkelproblemer skissert og drøftet for å bidra til en alternativ innfallsvinkel på kompetansebegrepets utdanningspolitiske utfordringer i kunnskapssamfunnet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvordan begrunnes og defineres kompetanse? : En analyse av internasjonal og norsk utdanningspolitikk i et læreplanteoretisk kunnskapsperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-10-12en_US
dc.creator.authorWrengbro, Åsa Solveig Viktoriaen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wrengbro, Åsa Solveig Viktoria&rft.title=Hvordan begrunnes og defineres kompetanse? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32275en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo166740en_US
dc.contributor.supervisorBritt Ulstrup Engelsenen_US
dc.identifier.bibsys12285523xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30687/1/Wrengbro-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata