dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:00:57Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:00:57Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.date.submitted | 2012-06-21 | en_US |
dc.identifier.citation | Wrengbro, Åsa Solveig Viktoria. Hvordan begrunnes og defineres kompetanse? . Masteroppgave, University of Oslo, 2012 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/30687 | |
dc.description.abstract | Overordnet dreier oppgaven seg om hvordan vi kan forstå koblinger mellom internasjonale trender og nasjonal utdanningspolitikk. Formålet er å belyse hvordan internasjonale trender påvirker norsk utdanningspolitikk.
Analysen tar for seg kompetansebegrepet i sentrale utdanningspolitiske dokument fra OECD, norske utdanningsmyndigheter og EU. Det teoretiske grunnlaget for å analysere og drøfte kompetansebegrepets implikasjoner, er strukturert rundt Michael D. Young sine kunnskapskategorier ny-konservativ tradisjonalisme og teknisk-instrumentalisme. Gjennom å gjøre rede for flere læreplanforskeres kategoriseringer i lys av tradisjonalisme og instrumentalisme, skisseres det et teoretisk bilde som legger til rette for å forstå kompetansebegrepet i lys av epistemologiske spørsmål om kunnskapens struktur, innhold og formål.
Oppgavens problemsstilling er:
Hva slags læreplanteoretiske kunnskapsperspektiv kan sies å ligge til grunn for hvordan kompetanse begrunnes og defineres i sentrale internasjonale og norske utdanningspolitiske dokumenter?
Til grunn for analysen ligger en hermeneutisk og tekstanalytisk metode. De utdanningspolitiske dokument som er valgt ut er grunnlag for å analysere og drøfte hvordan kompetanse begrunnes og defineres både internasjonalt og nasjonalt.
I oppgaven viser jeg at kompetansebegrepet i både internasjonal og norsk utdanningspolitikk fremstår som vidt og vanskelig å definere. I forhold til tradisjonalisme og instrumentalisme er OECD, Norge og EU opptatt av at opplæring i kunnskapssamfunnet krever mer enn lange lister med innholdskrav. Samtidig holdes en fagstrukturert tilnærming til kunnskap i hevd. Det legges vekt på konkurransedyktighet i kunnskapsøkonomien og at opplæring skal bidra til å fremme humankapital som en viktig ressurs. Kompetanse er et begrep som fanger både en tradisjonalistisk og instrumentalistisk tilnærming til kunnskap. Videre argumenterer jeg at en postmoderne problemstilling er relevant for å belyse kunnskapsperspektivet i kompetansebegrepet. I tillegg blir Klafkis nøkkelproblemer skissert og drøftet for å bidra til en alternativ innfallsvinkel på kompetansebegrepets utdanningspolitiske utfordringer i kunnskapssamfunnet. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Hvordan begrunnes og defineres kompetanse? : En analyse av internasjonal og norsk utdanningspolitikk i et læreplanteoretisk kunnskapsperspektiv | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2012-10-12 | en_US |
dc.creator.author | Wrengbro, Åsa Solveig Viktoria | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wrengbro, Åsa Solveig Viktoria&rft.title=Hvordan begrunnes og defineres kompetanse? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-32275 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 166740 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Britt Ulstrup Engelsen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 12285523x | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30687/1/Wrengbro-Master.pdf | |