Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:02:33Z
dc.date.available2013-03-12T13:02:33Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-06-08en_US
dc.identifier.citationPolak, Eva Aleksandra. Kognitive fordeler ved tospråklighet. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30685
dc.description.abstractProblemområde og problemstilling Det er stadig flere tospråklige elever i norsk skole, og migrasjonen tiltar på verdensbasis. Det er derfor relevant å se på hvordan tospråklighet påvirker kognisjonen. Et syn på tospråklighet som ressurs er nyttig for å se om det finnes kognitive fordeler av tospråklighet. På bakgrunn av dette tar avhandlingen for seg denne problemstillingen: Finnes det kognitive fordeler av det å være tospråklig? Hvilke kognitive fordeler finnes og hvem kan oppnå dem? Avhandlingen undersøker sentral forskning på tospråklighet og kognitive fordeler, og ser på hvilke elever som har vært med i forskningsutvalgene og kan oppnå disse fordelene. Tospråklige elever er definert som elever som oppfyller to krav: Det å ha begynt å tilegne seg begge språkene innen tre års alder, såkalt simultantospråklighet, og det å snakke begge språkene like flytende og på et høyt nivå. Denne avgrensningen samsvarer også med forskningens avgrensning. Kognitive fordeler er ferdigheter og forutsetninger for læring, og er relevante i skolesituasjonen. Derfor bør skolen støtte tospråklige elever innenfor en individuell tilpasset opplæring. Metode og kilder Avhandlingen er en studie av forskningslitteratur og teorier, det vil si at problemstillingen besvares ved hjelp av en gjennomgang, drøfting og analyse av teori og ulike studier på emnet. Det er brukt primærkilder så langt det har latt seg gjøre. Kildematerialet består i hovedsak av studier fra og med 1970-tallet og til nyere tid, men Vygotsky er tatt med som representant for eldre litteratur, og for å legge et teoretisk grunnlag for tematikken. Sentrale forskere inkluderer Ben-Zeev, Cummins, Bialystok, med flere. Av norske forskere brukes blant annet Øzerk, Melby-Lervåg og Lervåg. Hovedfunn og konklusjon Det finnes kognitive fordeler for tospråklige elever som snakker begge språkene på et like flytende nivå, og som har tilegnet seg dem før tre års alder. De kognitive fordelene som er beskrevet i avhandlingen er evnen til divergent tenkning, språklig bevissthet, metalingvistisk bevissthet, kreativitet og oppmerksomhetskontroll.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKognitive fordeler ved tospråkligheten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-09-11en_US
dc.creator.authorPolak, Eva Aleksandraen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Polak, Eva Aleksandra&rft.title=Kognitive fordeler ved tospråklighet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31772en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo166077en_US
dc.contributor.supervisorWenche Larsenen_US
dc.identifier.bibsys122598679en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30685/1/MasterxE.Polak.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata