Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:55:37Z
dc.date.available2013-03-12T12:55:37Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-06-01en_US
dc.identifier.citationTønder, Helene, Torsnes, Eilert, . Evaluering av e-læring i arbeidslivet. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30682
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgavens problemstilling lyder som følger; Er det forskjeller i opplevelsen av pedagogisk brukskvalitet mellom grupper med ulikt kjønn, alder og utdanningsnivå? Teori Temaet for denne oppgaven er evaluering av e-læring i arbeidslivet. Vi er av den oppfatning at e-læring ofte ikke evalueres, og at når det først gjøres, så vektlegges gjerne tekniske aspekter. Vi har diskutert denne problematikken med utgangspunkt i Nokelainens kriterier for evaluering av pedagogisk brukskvalitet (pedagogical usability). Evaluering av pedagogisk brukskvalitet er opptatt av å måle brukernes opplevelse av læringseffektiviteten og anvendbarheten av e-læringskurs. Vi antar at ulike grupper vil kunne oppleve e-læring forskjellig. Evaluering av e-læringens pedagogiske aspekter antas å kunne bidra til bedre tilpasset opplæring i arbeidslivet. Øvrig teori om evaluering og e-læring er også brukt for å belyse problemstillingen. Metode Vi har gjennomført en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse i NAV. Utvalget besto av 111 ansatte som hadde gjennomført e-læringskurset «Ny saksflyt uføre». Spørreskjemaet besto av 31 spørsmål, og var basert på Nokelainens PMLQ (Pedagogical Meaningful Learning Questionnaire). Spørsmålene var ment å skulle kartlegge kursdeltakernes opplevelse av aktivisering, målorientering, overførbarhet fra teori til praksis, merverdi av e-læring, motivasjon og tilbakemeldinger i forbindelse med e-læringskurset. Reliabilitetstest Cronbach’s alpha viste rimelig god indre konsistens mellom items i indeksene (alpha ≥.67). Analysen av datamaterialet ble foretatt med enveis variansanalyse (ANOVA), effektstørrelsen ble målt med eta2. Resultater I undersøkelsen av ulike gruppers opplevelse av e-læringskursets pedagogiske brukskvalitet, fant vi ingen signifikante forskjeller mellom menn og kvinner. Vi fant en nær signifikant forskjell (p=.149) mellom den yngste og den eldste aldersgruppen, som i hovedsak skyldes at de to gruppene opplevde aktivisering og overførbarhet i kurset forskjellig. Vi fant en signifikant forskjell på 10 % nivå mellom de høyest utdannede og utvalget for øvrig. Dette kan tolkes til at forskjellen mellom grupper med ulik utdanning i opplevelse av kursets brukskvalitet skyldes ulik opplevelse av aktivisering, overførbarhet til praksis og merverdien av e-læring. Resultatene av undersøkelsen diskuteres i lys av relevant teori, og forutgående forskning om forskjeller i opplevelsen av IKT og e-læring. Vi argumenterer for at evaluering av pedagogisk brukskvalitet kan være et viktig bidrag i organisasjoner utforming av suksesskriterier for e-læring.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEvaluering av e-læring i arbeidslivet : En kvantitativ studie av forskjeller i opplevelsen av pedagogisk brukskvaliteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-09-11en_US
dc.creator.authorTønder, Heleneen_US
dc.creator.authorTorsnes, Eilerten_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tønder, Helene&rft.au=Torsnes, Eilert&rft.title=Evaluering av e-læring i arbeidslivet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31806en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo165786en_US
dc.contributor.supervisorLeif Chr. Lahnen_US
dc.identifier.bibsys122600258en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30682/2/ferdigxmasteroppgave2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata