dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:55:37Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T12:55:37Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.date.submitted | 2012-06-01 | en_US |
dc.identifier.citation | Tønder, Helene, Torsnes, Eilert, . Evaluering av e-læring i arbeidslivet. Masteroppgave, University of Oslo, 2012 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/30682 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Denne oppgavens problemstilling lyder som følger; Er det forskjeller i opplevelsen av pedagogisk brukskvalitet mellom grupper med ulikt kjønn, alder og utdanningsnivå?
Teori
Temaet for denne oppgaven er evaluering av e-læring i arbeidslivet. Vi er av den oppfatning at e-læring ofte ikke evalueres, og at når det først gjøres, så vektlegges gjerne tekniske aspekter. Vi har diskutert denne problematikken med utgangspunkt i Nokelainens kriterier for evaluering av pedagogisk brukskvalitet (pedagogical usability). Evaluering av pedagogisk brukskvalitet er opptatt av å måle brukernes opplevelse av læringseffektiviteten og anvendbarheten av e-læringskurs. Vi antar at ulike grupper vil kunne oppleve e-læring forskjellig. Evaluering av e-læringens pedagogiske aspekter antas å kunne bidra til bedre tilpasset opplæring i arbeidslivet. Øvrig teori om evaluering og e-læring er også brukt for å belyse problemstillingen.
Metode
Vi har gjennomført en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse i NAV. Utvalget besto av 111 ansatte som hadde gjennomført e-læringskurset «Ny saksflyt uføre». Spørreskjemaet besto av 31 spørsmål, og var basert på Nokelainens PMLQ (Pedagogical Meaningful Learning Questionnaire). Spørsmålene var ment å skulle kartlegge kursdeltakernes opplevelse av aktivisering, målorientering, overførbarhet fra teori til praksis, merverdi av e-læring, motivasjon og tilbakemeldinger i forbindelse med e-læringskurset. Reliabilitetstest Cronbach’s alpha viste rimelig god indre konsistens mellom items i indeksene (alpha ≥.67). Analysen av datamaterialet ble foretatt med enveis variansanalyse (ANOVA), effektstørrelsen ble målt med eta2.
Resultater
I undersøkelsen av ulike gruppers opplevelse av e-læringskursets pedagogiske brukskvalitet, fant vi ingen signifikante forskjeller mellom menn og kvinner. Vi fant en nær signifikant forskjell (p=.149) mellom den yngste og den eldste aldersgruppen, som i hovedsak skyldes at de to gruppene opplevde aktivisering og overførbarhet i kurset forskjellig. Vi fant en signifikant forskjell på 10 % nivå mellom de høyest utdannede og utvalget for øvrig. Dette kan tolkes til at forskjellen mellom grupper med ulik utdanning i opplevelse av kursets brukskvalitet skyldes ulik opplevelse av aktivisering, overførbarhet til praksis og merverdien av e-læring. Resultatene av undersøkelsen diskuteres i lys av relevant teori, og forutgående forskning om forskjeller i opplevelsen av IKT og e-læring. Vi argumenterer for at evaluering av pedagogisk brukskvalitet kan være et viktig bidrag i organisasjoner utforming av suksesskriterier for e-læring. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Evaluering av e-læring i arbeidslivet : En kvantitativ studie av forskjeller i opplevelsen av pedagogisk brukskvalitet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2012-09-11 | en_US |
dc.creator.author | Tønder, Helene | en_US |
dc.creator.author | Torsnes, Eilert | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::280 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tønder, Helene&rft.au=Torsnes, Eilert&rft.title=Evaluering av e-læring i arbeidslivet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-31806 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 165786 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Leif Chr. Lahn | en_US |
dc.identifier.bibsys | 122600258 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30682/2/ferdigxmasteroppgave2.pdf | |