Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:56:20Z
dc.date.available2013-03-12T12:56:20Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-06-01en_US
dc.identifier.citationManukhina, Anna. Ledelse i barnehagen. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30681
dc.description.abstractTema og problemområde: Denne masteroppgaven har som mål å belyse utfordringene pedagogiske ledere opplever på arbeidsplassen og ser nærmere på behov for nye perspektiver på ledelse i barnehagesektoren. Formålet med oppgaven var å skape beskrivelse av hva pedagogiske ledere opplever i forhold til den førskolelærerutdanningen de har fått, hvilke oppgaver de opplever som utfordrende og hvilket behov for forbedring av sin kompetanse de har. Oppgavetittelen gjenspeiler problemområdet: “Ledelse i barnehagen. Behov for nye perspektiver og syn på ledelse i barnehagesektoren”. Det er to problemstillinger i oppgaven, en er “Hva slags ledelseskompetanse og perspektiver på ledelse har barnehagesektoren behov for? ” og en annen «Hvordan vil de nye perspektivene som fremkommer kunne føre til bedre ledelseskompetanse hos pedagogiske ledere?» Tittelen på oppgaven og problemstillingene er aktuelle og i samsvar med den økende behov for mer ledelsesforskning i barnehagesektoren. Kravene til barnehagene vil øke i årene som kommer og det skal tvinge frem behov for mer kunnskap om ulike perspektiver på ledelse hos pedagogiske ledere. De tradisjonelle ledelsesteoriene som er presentert i nåværende førskolelærerutdanningen kan ikke i tilstrekkelig grad hjelpe pedagogiske ledere å bygge og forbedre sin ledelseskompetanse i barnehagesektoren. Forskningsmetode: Jeg bruker kvalitativt forskningsintervju og dokumentanalyse i min masteroppgaven. Utvalget bestod av åtte personer, hvor seks av dem var pedagogiske ledere fra Bydel Nordre Aker og Bydel Sagene og andre to er fagperson ved en av de Høyskolene i Østlands området og Rådgiver fra Kunnskapsdepartementet. Kilder: Teorigrunnlaget for denne masteroppgaven er sosiokulturelt og relasjonelt tilnærming til ledelse. Sosiokulturelt tilnærming passer når et relasjonelt perspektiv brukes som utgangspunkt for analyse av ledelse. Forfattere jeg bruker i forhold til sosiokulturelt og relasjonelt tilnærming på ledelse er først og fremst (Ødegård 2011), Møller og Fuglestad (2006), Uhl – Bien (2006), Avolio og Gardner (2005). Faglitteratur jeg bruker i denne oppgaven er blant annet Børhaug (2011), Skogen (2007), Spurkeland (2011), Goffee og Jones (2006). Tidligere forskning på ledelse i barnehagesektoren er også sterkt vektlagt. Resultater: Resultatene i denne masteroppgaven viser hvilke behov for nye perspektiver på ledelse har pedagogiske ledere i barnehagesektoren og hvordan de nye perspektivene som relasjonell, transformasjons og autentisk ledelse kan være med på å forbedre den kompetanse pedagogiske ledere bygger i samarbeid med andre medarbeidere.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLedelse i barnehagen : Behov for nye perspektiver på ledelse i barnehagesektorenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-09-13en_US
dc.creator.authorManukhina, Annaen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Manukhina, Anna&rft.title=Ledelse i barnehagen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32095en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo165745en_US
dc.contributor.supervisorRønnaug Eli Holmøyen_US
dc.identifier.bibsys122612124en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30681/3/master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata