Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:04:53Z
dc.date.available2013-03-12T13:04:53Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-06-01en_US
dc.identifier.citationWergeland, Helene Agnete. Kunnskapsdeling i prestasjonsbasert arbeid. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30678
dc.description.abstractSammendrag Problemområde Denne oppgaven omhandler kunnskapsdeling i en salgsbedrift, hvor individuelle prestasjoner står sentralt, samtidig som hver enkelt avdeling og varehuset som helhet har budsjetter og mål som skal nås. Bedriften består av ulike avdelinger, og gjennom oppgaven rettes det fokus mot én av disse avdelingene. Det blir sett på i hvilken grad kunnskapsdeling forekommer på avdelingen og på tvers av avdelinger, og det blir sett på utfordringer for kunnskapsdeling som kan oppstå i slike bedrifter. Problemstillingen for prosjektet er: - Hvordan, og i hvilken grad, deles kunnskap i en salgsbedrift – hvor det rettes fokus mot gode individuelle prestasjoner, samtidig som det kreves at avdelinger og varehuset som helhet til enhver tid skal nå sine budsjetter og mål? o I hvilken grad forekommer det kunnskapsdeling mellom ansatte på avdelinger, og mellom avdelinger? o Hvilke arenaer for kunnskapsdeling finnes i bedriften, og hvordan blir disse brukt? o I hvilken grad rettes det fokus mot kunnskapsdeling? Metode og datainnsamling Oppgaven er basert på et kvalitativt empirisk casestudie, som gjør det mulig å få et innblikk i erfaringer og aktiviteter i én enkelt bedrift. Bedriften dette studiet omfatter er en salgsbedrift sammensatt av ulike avdelinger, som både jobber individuelt for å oppnå egne budsjetter og mål, samtidig som de samarbeider for å nå et helhetlig mål for bedriften. Problemstillingen belyses gjennom ulike observasjoner, samt gjennom fire halvstrukturerte intervjuer med ansatte på dataavdelingen i bedriften. Fokuset for både observasjonen og intervjuene er å undersøke hvordan og i hvilken grad kunnskapsdeling forekommer i bedriften, samtidig som det søkes å belyse hvilke arenaer som benyttes, eller kan benyttes, for kunnskapsdeling. Dette blir gjort gjennom analyse av beskrivelser og fortellinger som blir delt av informantene, og det vektlegges hvordan informantene selv opplever kunnskapsdelingen. Konklusjoner og funn Analysen av intervjuene har vist at det til en viss grad forekommer kunnskapsdeling mellom ansatte innad i avdelingen. Dette gjelder i hovedsak i jobbhverdagen, hvor samtaler og spørsmål spiller en viktig rolle. Observasjonen viser imidlertid til at den kunnskapsdelingen som forekommer hovedsakelig skjer gjennom bruk av spørsmål, da samtalene som observeres mellom de ansatte som regel ikke omhandler noe som kan være med på å generere kunnskap. Det vises til av informantene selv at kunnskapsdelingen fint kunne ha forekommet hyppigere, og den lave graden av kunnskapsdeling begrunnes blant annet med et lite fokus på dette fra lederes side. Når det gjelder kunnskapsdeling på tvers av avdelinger forekommer dette i svært liten grad. Kunnskap og samarbeid på tvers av avdelinger gjør seg kun gjeldende dersom ansatte på ulike avdelinger får samme kunde, eller får kunder som stiller spørsmål som gjør at ansatte fra andre avdelinger må kobles inn for å kunne besvare spørsmålene godt nok. Fokus på samarbeid på tvers av avdelinger er helder ikke noe som gjør seg gjeldende fra lederes side. Ulike arenaer for kunnskapsdeling blir nevnt av informantene, og møter vil være den arenaen som, sammen med den vanlige jobbarenaen, tillegges mest vekt. Til tross for at møter blir nevnt som arena for kunnskapsdeling, kommer det frem gjennom erfaringer og fortellinger fra informantene at møte hovedsakelig benyttes som arena for å gi informasjon. Møtene er stort sett lagt opp på en måte hvor det er en form for enveiskommunikasjon fra møteholdere(n), og de ansatte er i liten grad aktive under møtene. Det har gjennom intervjuene også blitt understreket at innkallelse til kampanjemøter som regel blir gjort dersom resultatene ikke er gode nok i forhold til de mål og budsjetter som er satt. Fokuset på kunnskapsdeling ser også ut til å vektlegges i størst grad i motgangstider. Funnene viser at kunnskapsdeling er noe som verdsettes av de ansatte, og som til en viss grad forekommer i dag, men at det hadde forekommet hyppigere dersom fokuset mot deling av kunnskap hadde vært større. Ledere og ansatte har et godt utgangspunkt for kunnskapsdeling, med et godt samhold og en trygghet mellom de ansatte innad i avdelingen. Det må imidlertid hyppigere vises til viktigheten av å dele kunnskap, samt legges til rette for at en slik deling av kunnskap kan finne sted.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKunnskapsdeling i prestasjonsbasert arbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-09-11en_US
dc.creator.authorWergeland, Helene Agneteen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wergeland, Helene Agnete&rft.title=Kunnskapsdeling i prestasjonsbasert arbeid&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32077en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo165716en_US
dc.contributor.supervisorKaren Jensenen_US
dc.identifier.bibsys122600045en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30678/1/MasteroppgavexxHelenexA.xWergeland.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata