Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:04:43Z
dc.date.available2013-03-12T13:04:43Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-12-10en_US
dc.identifier.citationBerg, Victoria. Foreldre - barn sensitivitet: betydning for utvikling av tilknytning. en teoristudie. . Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30637
dc.description.abstractProblemområde og problemstilling Tilknytning omhandler det følelsesmessige båndet som dannes mellom barnet og omsorgsgiver. Kvaliteten på barnets tidlige tilknytning er av betydning for barnets videre utvikling, og det er flere faktorer som påvirker etablering av tilknytning. Omsorgsgivers grad av sensitivitet ble tidlig hevdet å være den viktigste for utvikling av trygg tilknytning. Sensitivitet defineres som omsorgsgivers oppmerksomhet på barnets signaler, en riktig oppfattelse av dem og å respondere korrekt og raskt. Det har lenge vært uenighet om hvor viktig foreldresensitiviteten er for barns tilknytning. På bakgrunn av dette formuleres følgende problemstilling: ”Hvilken betydning antas foreldrenes sensitivitet å ha for utvikling av tilknytning?” Metode og kilder Oppgaven er en litteraturstudie. Det vil si at problemstillingen besvares på bakgrunn av en gjennomgang og drøfting av teori, faglitteratur og empiri. Jeg har benyttet primærlitteratur som Bowlby og Ainsworth, men også noe sekundærlitteratur der det har vært nødvendig. Av studier har jeg søkt til internasjonal forskning på området. Det er primært nyere forskning, men enkelte eldre studier har blitt inkludert for å belyse kunnskapen og utviklingen på område. Da studier har ulik forskningsmetodisk tilnærming har det vært tjenelig å se nærmere på blant annet longitudinelt design og metaanalyse. Hovedfunn og konklusjon En gjennomgang av studier de senere tiår, viser betydningen av sensitivitet for utvikling av tilknytning. Samlet sett finner studiene at sensitivitet er en viktig, men ikke eksklusiv faktor for utvikling av tilknytning. Andre faktorer av betydning er temperament, kjønn og spesielt omsorgsgiver indre arbeidsmodell for tilknytning. Samtidig kommer det fram at måten sensitivitet blir operasjonalisert på, er av betydning for hva ulike studiene finner. Sentrale intervensjonsstudier viser at styrket foreldresensitivitet øker barns tilknytningstrygghet. Dette gir implikasjoner for pedagogisk arbeid, som her eksemplifiseres gjennom råd rundt søvnmetoder for barn. En mengde foreldrelitteratur og helsepersonell anbefaler ”skrikekurer” for at barn skal komme inn i en søvnrutine. Dette strider imot nyere forskning på betydningen av sensitivitet. Omsorgsgivers grad av sensitivitet er viktig for utvikling av tilknytning.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleForeldre - barn sensitivitet: betydning for utvikling av tilknytning. en teoristudie.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-04-18en_US
dc.creator.authorBerg, Victoriaen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Berg, Victoria&rft.title=Foreldre - barn sensitivitet: betydning for utvikling av tilknytning. en teoristudie. &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30513en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo146615en_US
dc.contributor.supervisorBodil S. Olaussenen_US
dc.identifier.bibsys121223027en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30637/2/Berg-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata