Abstract
Oppgavens hovedmål er å sette fokus på muslimske barns opplevelse av oppholdet på barnevernsinstitusjon. Hvordan de opplever de kulturelle forskjellene mellom hjem og institusjon, og hvilke konsekvenser oppholdet har hatt på deres identitet og voksne liv. Derfor er aspekter som sosialisering og identitetsdannelsesprosessen sentrale temaer i oppgaven. Dette er for å se hvordan sosialiseringen i hjemmet, instiusjonen, i det etniske-og norske samfunnet, og i den etniske-og religiøse kulturen er med på å påvirke individets identitet og selvverd.
Selv om dette temaet ikke har vært forsket på tidligere, har jeg valgt å bruke teorier som er med på å belyse min forskning og problemstilling Det er allerede utarbeidet en rekke teorier om sosialisering og identitetsdannelsesforløpet, som også kan brukes til å beskrive etniske minoriteters tokulturelle sosialiserings forutsetninger. Hovedfokuset mitt er allikevel på min egen kvalitative empiri. Jeg har intervjuet ungdom som bor på barnevernsinstitusjon, og voksne som bodde på institusjon da de var yngre. Grunnen til dette er for å se om det er en korrelasjon mellom oppholdet på barnevernsinstitusjon og nåværende livssituasjon for voksne. Spørmålene mine har vært basert på kulturelle og religiøse forskjeller fra familiehjemmet og barnevernsinsitusjonen, og hvordan de opplevde disse forskjellene. De voksne ble også stilt spørsmål om tanker og refleksjoner over oppholdet, og hvordan de selv mener det har påvirket deres voksne liv.
Det har vært viktig for meg å høre informantenes subjektive opplevelser av hvordan de opplevde situasjoner hvor de ikke ble forstått på grunn av kulturelle og religiøse forskjeller. Og om dette var/er et ”vanlig” fenomen for barnevernsbarn.
Jeg har valgt å diskutere og analysere empirien opp mot fire spørsmål. Her knytter jeg teoridelen og empirien opp mot problemstilligen. Intervjuene og informantene mine sine historier har bekreftet mine tanker rundt problemstillingen. Det har vist seg at flere av deres opplevelser fra barnevernsinstitusjonene er, og har vært, preget av kulturelle og religiøse forskjeller som har påvirket deres identitet og selvverd, noe som også har preget de voksne informantenes liv.