Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:57:14Z
dc.date.available2013-03-12T12:57:14Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-11-28en_US
dc.identifier.citationLuimes, Maike. "Målet i seg selv er jo ikke bare ren fagkunnskap.". Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30627
dc.description.abstractProblemområde Problemstillingen til denne studien omhandler en analyse av perspektiver på voksnes læring og undervisning i programmet for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA-programmet). Det er en kvalitativ studie som belyser problemstillingen ved å se nærmere på BKA-kurset ”Effektiv produksjon” og besvare følgende forskningsspørsmål: Hvilke læringsperspektiver danner grunnlaget for undervisningen på BKA-kurset ”Effektiv produksjon”? Hvilke didaktiske tilnærminger har kurslederne brukt på BKA-kurset ”Effektiv produksjon”? Formålet med studien er å bidra med kunnskap om BKA-programmet på mikronivå, samt pedagogiske tilnærmingsmåter som kan være aktuelle å bruke i undervisningen og for voksnes læring i kunnskapssamfunnet. Oppgavens teoretiske perspektiv dannes hovedsakelig av Knud Illeris’, Jack Mezirows og Stephen Billetts teorier om voksnes læring og didaktisk teori med fokus på planlegging og gjennomføring av undervisning ved Stefan Hopmann, Wolfgang Klafki og Rudolf Künzli. Metode/data Dette er som nevnt en kvalitativ studie inspirert av en casestudie hvor datamaterialet ble samlet inn gjennom tre semistrukturerte intervjuer med prosjektlederen og begge kurslederne knyttet til BKA-kurset ”Effektiv produksjon”. For å supplere intervjudataene har jeg i tillegg gjennomført en analyse av følgende dokumenter fra kurset: søknaden om BKA-midler, kursplanen, deltakerlisten og arbeidsoppgavene. Datamaterialet belyses ved hjelp av oppgavens teoretiske perspektiv gjennom abduktiv metode. Hovedkonklusjoner Analysen viser at kurslederne har tilrettelagt for deltakernes læring av grunnleggende ferdigheter i norsk, matematikk, IKT og HMS ved å legge opp til gruppearbeid og påfølgende diskusjoner og oppsummeringer av gruppearbeidet i plenum. Innholdet i undervisningen ble undervist i en byggfaglig kontekst slik at kursdeltakerne skulle oppleve undervisningen som relevant og aktuell. Videre har undervisningen blitt planlagt og gjennomført med utgangspunkt i didaktisk teori. Kursdeltakerne jobbet med ulike problemstillinger og utfordringer hvor hensikten var at de både skulle forbedre sine grunnleggende ferdigheter og få en forståelse for når ferdighetene var hensiktsmessige å bruke. Substansen av undervisningens innhold, det vil si dens Gehalt, var at deltakerne skulle få en kompetanse på bruken av ferdighetene. Det kan ifølge Klafki ha bidratt til deltakernes danning fordi denne kompetansen kan overføres til andre sammenhenger og bidra til at individet forstår annet innhold. Kursdeltakerne fikk mulighet til å påvirke planleggingen og gjennomføringen av undervisningen, noe som kan ha resultert i at deltakerne har utviklet selvbestemmelse, medbestemmelse, solidaritet og evnen til å tenke kritisk. Dette er prinsipper som ifølge Klafki er viktige for danning ved at de setter individet i stand til å ta valg knyttet til sitt eget liv og bidra til samfunnet det er en del av, samt tilkjenne andre den samme retten. BKA-programmet er et tiltak som skal bidra til å nå målene med livslang læring som er aktiv medborgerskap og sysselsettingsbarhet. Deltakerne hadde mulighet til å forbedre sine grunnleggende ferdigheter, noe som kan ha en positiv effekt på deres sysselsettingsbarhet. Utviklingen av selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet er viktig for aktiv medborgerskap fordi individet kan bli bedre til å ta valg i forhold til seg selv og gjøre bidrag til samfunnet det er en del av. Dermed kan det konkluderes med at kurs i regi av BKA-programmet kan bidra til å nå målene med livslang læring. Dette viser videre at didaktisk teori er relevant å bruke for planleggingen og gjennomføringen av undervisning i avgrensede ferdigheter slik at den kan bidra til å nå målene med livslang læring.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Målet i seg selv er jo ikke bare ren fagkunnskap." : en kvalitativ studie av perspektiver på voksnes læring og undervisning i programmet for basiskompetanse i arbeidsliveten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-04-23en_US
dc.creator.authorLuimes, Maikeen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Luimes, Maike&rft.title="Målet i seg selv er jo ikke bare ren fagkunnskap."&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30508en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo145236en_US
dc.contributor.supervisorBerit Karseth, Tone Cecilie Carlstenen_US
dc.identifier.bibsys121262529en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30627/1/Luimes-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata