Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:01:54Z
dc.date.available2013-03-12T13:01:54Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-09-08en_US
dc.identifier.citationOlsen, Martin Eek. Organisasjonsverdier - hva er verdien?. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30616
dc.description.abstractOppgavens tema er organisasjonsverdier. Verdier har i organisasjonsteorien blitt holdt fram som en viktig faktor for å bygge en suksessfull bedrift. Bruken av verdier er utbredt og det virker til å være stor enighet om at organisasjonsverdier er noe man må ha, men hvordan skal man lese dem? Hva er det de mobiliserer? Hvilke teorier har vi for å belyse det? Den overordnede problemstillingen i oppgaven er: På hvilken måte kan vi forstå organisasjonsverdier ved hjelp av rådende teoretiske perspektiver? Oppgaven har et teoretisk utgangspunkt, men det er ingen uttømmende teoretisk oppgave om organisasjonsverdier. Etter en litteraturgjennomgang har tre rådende perspektiver blitt identifisert. Disse teoretiske perspektivene vil ligge til grunn for hvordan oppgavens problemstillinger blir løst. De teoretiske perspektivene reflekterer ulike forhold til hva man mobiliserer. Vi ser at disse perspektivene ikke er i motsetning til hverandre, men lever side om side. De belyser ulike ting, men viser alle til viktige aspekter. Det ene, verdier som kulturbærere, viser til organisasjonens identitet, holdninger og atferd. Det andre, verdier som alignment, viser til integrering, fokus og enighet. Det tredje, verdier som løfter, viser til framtid, muligheter og symboler. Statoils verdier har blitt brukt som et eksempel som supplerer det teoretiske utgangspunktet. Gjennom å analysere Statoils verdier har vi sett at alle perspektivene er til stede hos Statoil og sammen kan gi et rikt bilde av hvilke muligheter verdier kan gi. Samtidig har vi sett at Statoil blant annet har et mangfold som må tas hensyn til, og sammen med andre tendenser ved det moderne samfunn, kan det medføre at det kanskje kan være på tide å tenke litt nytt? Alle de tre perspektivene belyser viktige ting, men i oppgaven åpnes det for at vi muligens trenger et fjerde syn. I den forbindelse blir epistemiske felleskap trukket fram som et alternativ. Flere teoretikere peker på at i dagens kunnskapssamfunn er det nettopp kunnskapen som knytter folk sammen. Dermed blir det kanskje naturlig å ta hensyn til dette i utarbeidelsen av verdier for å forsøke å integrere ulike konsepter på hvordan felleskap dannes og opprettholdes.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleOrganisasjonsverdier - hva er verdien? : en teoretisk studie av organisasjonsverdieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-04-23en_US
dc.creator.authorOlsen, Martin Eeken_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Olsen, Martin Eek&rft.title=Organisasjonsverdier - hva er verdien?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30490en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo135195en_US
dc.contributor.supervisorKaren Jensenen_US
dc.identifier.bibsys121262448en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30616/1/Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata