Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:57:45Z
dc.date.available2013-03-12T12:57:45Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-31en_US
dc.identifier.citationGilbert, Kathrine. Trenerrollen i norsk toppidrett. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30594
dc.description.abstractTema og problemområde: Utgangspunktet for denne masteroppgaven er at i trenings- og kampsituasjoner er tre psykologiske behov viktig for utøvere; autonomi, relasjon og kompetanse. Toppidrettstrenere som støtter utøveres opplevelse av de tre behovene kan fremme utøveres motivasjon, øke deres engasjement for aktiviteter, gi forbedret ytelse og påvirke utøveres utholdenhet og kreativitet. Formålet med masteroppgaven er å få detaljerte beskrivelser, av hvordan fem lagspilltrenere i norsk toppidrett støtter utøvere i trenings- og kampsituasjoner. Dette munner ut i tittelen “Trenerrollen i Norsk Toppidrett. Norske lagspilltreneres beskrivelser av hvordan de støtter utøveres opplevelse av autonomi, relasjon og kompetanse i trenings- og kampsituasjoner”. Hovedproblemstillingen lyder “Hvordan støtter norske lagspilltrenere sine utøvere i trenings- og kampsituasjoner?”. Underproblemstillingene konkretiserer hvert behov; (1) ”Hvilke beskrivelser gir norske lagspilltrenere av hvordan de støtter utøveres opplevelse av autonomi?”, (2) ”Hvilke beskrivelser gir norske lagspilltrenere av hvordan de støtter utøveres opplevelse av relasjon?” og (3) ”Hvilke beskrivelser gir norske lagspilltrenere av hvordan de støtter utøveres opplevelse av kompetanse?”. Tittelen på og problemstillingene til masteroppgaven er aktuell(e) og i tråd med det arbeidet som legges ned for å utvikle toppidrettstreneres kompetanse i Norge. Olympiatoppen er Norges Idrettsforbunds toppidrettsorgan, og har ansvar for og myndighet til å utvikle norsk toppidrett. Coachingavdelingen ved Olympiatoppen har som mål å utvikle trenere/ ledere, slik at de får økt kompetanse for å takle de mange utfordringer som er knyttet til det å være toppidrettstrener/leder på høyt internasjonalt nivå. Metode: Metodevalget falt på kvalitativt forskningsintervju. Informantene som ble intervjuet bestod av fire menn og en kvinne, som er eller har vært lagspilltrenere for utøvere som driver med norsk toppidrett. Data/ kilder: Teorigrunnlaget for denne masteroppgaven er selvbestemmelsesteorien av Deci & Ryan (2002). For utfyllende teori på behovet for relasjon, er teori rundt en trener-utøver modell kalt 3C-modellen (Jowett 2001; Jowett & Meek 2000) brukt. Litteratur fra en studie av Becker (2009), Cock & Halvari (2001) og en rapport av Seippel (2004) er beskrevet for å sammenligne og problematisere funnene som er gjort i denne undersøkelsen. Resultater: Resultatene i denne masteroppgaven viser fyldige og detaljerte beskrivelser av hvordan fem lagspilltrenere i norsk toppidrett støtter utøveres opplevelse av autonomi, relasjon og kompetanse. Videre kommer det frem hvilke forhold ved trenernes beskrivelser som faktisk kan være med på å støtte utøveres opplevelse av de tre behovene. Hos noen av trenerne er det samsvar mellom deres lederfilosofi og deres beskrivelser av hvordan de støtter utøvere i trenings- og kampsituasjoner, mens hos andre er det en større avstand.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTrenerrollen i norsk toppidrett : norske lagspilltreneres beskrivelser av hvordan de støtter utøveres opplevelse av autonomi, relasjon og kompetanse i trenings- og kampsituasjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-12-16en_US
dc.creator.authorGilbert, Kathrineen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gilbert, Kathrine&rft.title=Trenerrollen i norsk toppidrett&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-29109en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo126778en_US
dc.contributor.supervisorChristian W. Beck og Eystein Enoksenen_US
dc.identifier.bibsys11501229xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30594/1/MASTEROPPGAVE_KATHRINE_GILBERT2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata