Abstract
Masteravhandlingen tar for seg nyere forskning på frafallsproblematikken i norsk videregående skole. Denne forskningen drøftes i relasjon til samfunnsforandringer og en globalisert politisk kontekst. Avhandlingen er delt inn i en teoretisk hoveddel, og en utdypende empirisk del, der empirien er nært knyttet opp til det teoretiske fundamentet.
Frafall kan skyldes individuelle årsaker. De senere årene har imidlertid årsaksforklaringene dreiet mer og mer i retning av at systemstrukturer både i og utenfor skolen er mer utslagsgivende for årsaker til frafall enn de individuelle faktorene. Avhandlingen setter derfor søkelys på overordnede strukturelle forandringer i vår tid som har hatt konsekvenser for kunnskapsbegrepet og utdanningspolitikken. Ved hjelp av Bronfenbrenners sosiokulturelle, økologiske miljømodell, ser man at forutsetninger for læring på individnivå påvirkes av det som skjer på makronivå. Læring hos den enkelte elev påvirkes dermed av beslutninger og føringer som legges av institusjoner i nasjonal eller internasjonal utdanningspolitikk. Frafall drøftes derfor i et systemperspektiv der individets muligheter ses i lys av utdanningspolitiske beslutninger.Frafallet i videregående skole har holdt seg stabilt de siste årene, tross myndighetenes fokus på forebyggende tiltak (Markussen, 2009).
Kunnskap som maktfaktor og disiplinerende verktøy er sentrale aspekter i avhandlingen. Sentralt i denne presentasjonen er at frafallsprosenten er høyest på de yrkesfaglige studieprogrammene. Dette medfører at kunnskapsbegrepet og forholdet mellom teori og praksis vil stå i forgrunnen. Formålet med denne avhandlingen har vært å avdekke om det finnes huller og mangler i analysegrunnlaget for tiltak mot frafall. Jeg har ønsket å avdekke hvorfor disse hullene eller manglene eventuelt har oppstått, hvordan tiltak oppleves ute i skolen, og om sentralt initierte tiltak kan forhindre eller bidra til å opprettholde en negativ utvikling.
Hovedproblemstillingen er: ”Er det sammenhenger mellom globaliseringsprosesser og frafall i videregående skole?”, med underspørsmål: ”Hvilke konsekvenser kan vi eventuelt se av disse sammenhengene?” Disse spørsmålene belyses gjennom litteraturstudier av nyere forskning på feltene, diskursanalyser og analyser av sentrale dokumenter som ligger til grunn for læreplan, tiltak og dermed praksis. I avhandlingen pekes det på noen av implikasjonene disse utviklingstrekkene kan ha for elevers motivasjon for læring og videre skolegang. Den empiriske delen vil ytterligere belyse hovedproblemstilling og underproblemstilling, med utgangspunkt i et praksisnært perspektiv. I den empiriske delen presenteres intervjuer av skoleledere ved to ungdomsskoler, med utgangspunkt i følgende underproblemstilling: ”Hva tenker skoleledere i ungdomsskolen om pedagogiske og politiske begrunnelser for tiltak mot frafall i videregående, og hvordan oppfatter de sitt handlingsrom som tilretteleggere for en pedagogisk forsvarlig og inkluderende skolehverdag?”
Avhandlingens funn viser at det er flere sammenhenger mellom globaliseringsprosesser og frafall i videregående skole. Utviklingen av et globalt arbeidsmarked har hatt konsekvenser for arbeidsdelingen mellom stater, arbeidsmarkedet generelt og for kunnskapssynet i skolen. Nasjoner verden over har betonet akademisk kunnskap som en konkurransefaktor i et globalt kunnskapssamfunn. Denne vektleggingen har lagt føringer for utformingen av internasjonal utdanningspolitikk. Internasjonal utdanningspolitikk har igjen påvirket norsk utdanningspolitikk. Dette har skjedd gjennom overnasjonale politiske og økonomiske samarbeidsavtaler og bruk av internasjonale standardiserte tester. Noen av konsekvensene har vært omlegginger og reformer som blant annet har ført til en nedtoning av praktiske og estetiske fag, samt allmenndannende aspekter ved utdanning. Disse synes å utkonkurreres av et økende fokus på kunnskap innen basisfagene norsk, matematikk, naturfag og engelsk. Dette har igjen ført til økende problemer med å utvikle motivasjon for skole, spesielt hos de elevene som lærer best gjennom praktiske undervisningsformer.
Noen funn i avhandlingen peker mot at styringsprinsipper med ideologiske trekk fra kapitalistisk tankegang ligger til grunn for flere av de siste 20 årenes utdanningsreformer. Denne avhandlingen setter søkelys på om disse ideologiske trekkene er kompatible med pedagogikken som grunnleggende disiplin i all undervisning. Den drøfter også om disse trekkene kan forhindre frafall, eller om de bidrar til å opprettholde eller skape et frafallsproblem i skolen.