Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:55:32Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-12-17en_US
dc.identifier.citationDar, Shabana. Etnisk identitet. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30555
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om minoritetsungdom og ulike faktorer som kan ha betydning for utvikling av etnisk identitet. Minoritetsungdom vokser opp «med» eller «i» to eller flere kulturer. Hjemmets kultur tilsvarer ofte kulturen i foreldrenes opprinnelsesland og dermed blir minoritetskultur, den kulturen de møter ute, blant annet i forskjellige institusjoner som skole og fritidsordninger blir dermed majoritetskultur. Det å tilhøre en bestemt minoritetsgruppe kan skape enten positive eller negative følelser hos individer med minoritetsbakgrunn. Slike følelser kan hos de enkelte individer være forbundet med en sterk tilhørighetsfølelse med egen minoritetsgruppen (sterk etnisk identitet), mens hos andre kan en slik følelse være fraværende (svak etnisk identitet). Denne oppgaven ser på faktorer som kan ha betydning for minoritetsungdommers utvikling av etnisk identitet. Jeg tar utgangspunkt i hva eksisterende forskningslitteratur sier om 1) sammenhengen mellom språk og etnisk identitet, 2) sammenhengen mellom relasjoner til foreldre og etnisk identitet og 3) sammenhengen mellom relasjoner til venner og etnisk identitet. Studiene som er presentert i denne oppgaven er korrelasjonsstudier, dvs. de ser på sammenhengen mellom ulike variabler, og ikke på årsak og virkning (hva som fører til hva). Studiene viser at kompetanse i førstespråk ikke bare er knyttet til etnisk identitet, men har også betydning for relasjoner mellom foreldre og ungdom. Med gode relasjoner kan ungdom være åpne til å diskutere fremtidige planer med sine foreldre. Kommunikasjon mellom foreldre og ungdom kan bidra til å unngå konflikter/misforståelser som oppstår på grunn av språk. For minoritetsungdom med foreldre som ikke behersker andrespråket kan det bety at ungdom får kunnskap om de verdiene som verdsettes av minoritetskulturen. Dermed kan de reflektere over de følelsene de har om egen etniske gruppe. Denne refleksjon vil ikke foregå alene innenfor hjemmets fire vegger, men i sosial samhandling med jevnaldrende fra både minoritets- og majoritetsgruppen. Erfaringer minoritetsungdom gjør seg i samhandling med andre kan sette i gang en prosess med refleksjon over egen etnisitet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEtnisk identitet : betydning av språk og relasjoner til foreldre og venner : en gjennomgang av noen studieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-04-12en_US
dc.creator.authorDar, Shabanaen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Dar, Shabana&rft.title=Etnisk identitet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27069en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo110075en_US
dc.contributor.supervisorVeslemøy Rydlanden_US
dc.identifier.bibsys111944015en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30555/2/Masterx2010.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata