Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:00:57Z
dc.date.available2016-01-13T23:30:37Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-11-12en_US
dc.identifier.citationTelebond, Ingrid. Politiske visjoner og pedagogisk virkelighet. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30535
dc.description.abstractJeg har i denne oppgaven en intensjon om å fremstille kompleksiteten i læreplanarbeidet generelt, og sette de siste reformene inn i en helhet som gjør rede for læreplanutviklingen i Norge de siste 20 år spesielt, og som også viser tidsperspektivet ved reformarbeider. Jeg har valgt å fremstille og samle den substansielle utviklingen gjennom perioden i tre hovedtemaer gjennom oppgaven: kunnskap, verdier og individualitet. Denne gjennomgangen tjener som et bakteppe for min andre hovedintensjon, å undersøke om det finnes faktiske forskjeller mellom privat og offentlig skole både teoretisk i forhold til læreplanene, men også i forhold til den praktiske arenaen hvor læringssamarbeidet foregår. Privatiseringen i samfunnet generelt, politiseringen av læreplanutviklingen, og utviklingen av antall privatskoler spesielt gjennom den perioden som belyses, utgjør sammen med den aktuelle samfunnsdebatten, et utgangspunkt for å fremheve betydningen av god pedagogisk forskning som kan gi kunnskap om forskjeller mellom det private og offentlige. Jeg ønsker at mine innfallsvinkler og empiriske tilnærming kan være et eksempel på hvordan relevant kunnskap om forskjeller i det private og det offentlige kan fremskaffes i praksis, og være en bidragsyter til utvikling av den praktiske arenaen, og dermed gjøre en kunnskapsdeling mulig som forbedrer læringssamarbeidet i skolen for alle aktører i praksis. Det jeg har gjennomført, er å undersøke både den private og den offentlige arenaen i forhold til oppgavens tre problemstillinger (Jfr. 1.1., og 5) ved hjelp av hovedsakelig tekstanalyse, observasjoner og intervjuer med glidning over mot aksjonsforskning.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titlePolitiske visjoner og pedagogisk virkelighet : politikk - læreplanreformer - privatiseringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-08en_US
dc.creator.authorTelebond, Ingriden_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Telebond, Ingrid&rft.title=Politiske visjoner og pedagogisk virkelighet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26666en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo107787en_US
dc.contributor.supervisorKarl Øyvind Jordellen_US
dc.identifier.bibsys111945534en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30535/1/masteroppgave-telebond.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata