Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:04:49Z
dc.date.available2015-10-19T22:30:35Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-09-02en_US
dc.identifier.citationMushtaq, Zenib. Mørke engler i hvite frakker. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30520
dc.description.abstractProblemstillig Avhandlingens hovedformål er å diskutere hvordan pakistanske etterkommere utdanningvalg kan forklares gjennom deres begrunnelser. Den overordnede problemstillingen er: Hvordan forklarer pakistanske etterkommere sitt utdanningsvalg? Ut i fra den overordnede problemstillingen har detblitt overordnet fire spørsmål:  Kan man oppnå forståelse av ev en infromants utdanningsvalg ved å se på betydning foreldrenes sosiale bakgrunn?  Hvilken betydning kulturelle mønstre kan ha for å forstå informantenes utdanningsvalg?  Hvilken betydning har ressurser som rådgivning og leksehjelp gjennom foreldre, søsken og venner?  Hvilken faktorer vektlegger informantene selv når de forklarer sitt utdanningsvalg? Metode og Litteratur Jeg har i utgangspunktet belyst utdanningvalget blant pakistanske etterkommere i lys av en rekke ulike teorier som kan bidra til å forklare deres utdanningsvalg. Flere teoretiske innfallsvinker er blitt fremmet. Modoods (2004) forståelse av sosial kapital. Colemans (1988) forståelse av begrepet forventninger. Lauglos presntasjon av av ”mer driv” perspektivet. Forståelse av kulturelle modeller av Ogbus (1991) som gir dybde og bredere forståelse av hvordan disse pakistanske etterkommerene har lykkes i utdanningsforløpet. Videre er avhandlingen basert på åtte dybdeintervju med studenter som har søkt opptak til medisin, samt medisinstudenter og ferdigutdannet leger. Hovedkonkulsjoner Jeg har i avhandlingen forsøkt å se på teoretiske vinklinger som forsøker å forklare pakistanske etterkommeres utdanningsvalg og nærmere se om disse teoriene gjør seg gledende for å forstå informantenes utdanninsadferd. Jeg finner ar foreldre er svært viktige for informantenes utdanningsvalg. Alle foreldrene er arbeidsinnvandrere og de fleste har et ønske om gi seg selv og sine bedre muligheter til det landet de har ankommet. Foreldrene ønsker at deres barn skal benytte seg av de utdanningsmulighetene som finnes her i Norge. Uavhanging av foreldrenes utdanningsnivå, har de høye forventninger til sine barn om at de skal ta en høyere utdannelse, og at deres barn til en stor grad internaliserer disse forventningene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.subjectutdanningsvalg høyre utdanning sosial kapital kultur prestisje takknemligheten_US
dc.titleMørke engler i hvite frakker : en kvalitativ studie av utdanningvalg blant pakistanske etterkommereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-10-26en_US
dc.creator.authorMushtaq, Zeniben_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Mushtaq, Zenib&rft.title=Mørke engler i hvite frakker&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26253en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo105191en_US
dc.contributor.supervisorJohn Laugloen_US
dc.identifier.bibsys102348855en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30520/1/MasteroppgavexZainabxMushtaqx2010-1x2x.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata