Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:02:08Z
dc.date.available2013-03-12T13:02:08Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-03-23en_US
dc.identifier.citationStray, Janicke Heldal. Demokratisk medborgerskap i norsk skole?. Doktoravhandling, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30460
dc.description.abstractHovedtema for avhandlingen er perspektiver på og diskurser om demokratisk medborgerskap (citizenship) i utdanningssystemet. I studien sammenlignes internasjonale kunnskapsdokumenter fra Europarådet (EDC) og OECD (DeSeCo) og de politiske styringsdokumentene som legges til grunn for skolereformen Kunnskapsløftet. Formålet er å undersøke om det er samsvar mellom de internasjonale anbefalingene og de nasjonale styringsdokumentene, og om den norske diskursen om medborgerskap skiller seg fra den internasjonale. I tillegg er sentrale politiske og faglige aktører i Norge intervjuet, for på denne måten å undersøke ulike forståelser av og tilnærminger til reformen.<br><br> Studien har gitt tre hovedfunn: 1) den internasjonale diskursen er befestet i demokrati og medborgerskap som begrunnelse for skolens virksomhet. Den norske diskursen befestes og begrunnes i en målsetning om å styrke elevenes prestasjoner. Premissene for Kunnskapsløftet er ikke hentet i de internasjonale anbefalingene, men i høy grad fra resultatene fra PISA og TIMMS. 2) De norske styringsdokumentene bygger på en snever og uavklart forståelse av kompetansebegrepet, sammenlignet med en bred kompetanseforståelse i de internasjonale dokumentene. I Kunnskapsløftet er kompetansebegrepet valgt bort og erstattet med grunnleggende ferdigheter. 3) Reformarbeidet kan forstås som et oppgjør med den sosialdemokratiske enhetsskoleideologien og reformpedagogikk . Hovedkonklusjonen i avhandlingen er at det har skjedd en nedprioritering av medborgerskap og demokrati i norsk utdanning.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDemokratisk medborgerskap i norsk skole? : en kritisk analyseen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.date.updated2010-09-10en_US
dc.creator.authorStray, Janicke Heldalen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
cristin.unitcode180100en_US
cristin.unitnamePedagogisk forskningsinstitutten_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Stray, Janicke Heldal&rft.title=Demokratisk medborgerskap i norsk skole?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Doktoravhandlingen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24444en_US
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.duo100154en_US
dc.contributor.supervisorLars Løvlie, Kjell Lars Bergeen_US
dc.identifier.bibsys101921853en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30460/1/AvhandlingJHStray.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata