Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:54:44Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-02en_US
dc.identifier.citationGording, Brit. «Med hjerte i halsen» . Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30456
dc.description.abstractBarn som er traumatisert, og barn med diagnosen posttraumatisk stresslidelse PTSD, kan ha symptom og vansker som påvirker skolefungering. Ulike traumatiserende hendelser kan påføre barn traume, i studien har jeg valgt å beskrive hvordan barn kan bli traumatisert av vold i nære relasjoner. Valget er gjort fordi mange barn lever med vold, uten at skolen vet om det. Studien har undersøkt hvordan 6 lærere i grunnskolen forstår barn som er traumatisert, hva de valgte av pedagogiske tiltak ovenfor traumatisert elever og om lærerne hadde kunnskap om diagnosen PTSD. Videre har studien undersøkt lærernes bruk av elevsamtalen, og sett på hvordan lærerne tok opp traumatiserende hendelser med elever Alle lærere fikk høsten 2011, i oppgave å markere og snakke med elevene etter 22.07.11 terroren, studien har derfor valgt å undersøke hvordan lærerne håndterte denne oppgaven. Studien har undersøkt i hvilken grad lærerne følte seg kompetente til å håndtere dette. Studien har hatt en kvalitativ tilnærming med forskningsintervju som metode, data er fremkommet gjennom semistrukturerte intervjue med 6 informanter, intervjuene analysert og fortolket innenfor en hermeneutisk meningsfortolkning, gjennom; selvforståelse, kritisk forståelse basert på sunn fornuft og teoretisk forståelse etter Kvales tre tolkningskontekster (2009). Den teoretiske og forskningsbaserte rammen er teori om krisepedagogikk, traumeteori og pedagogiske bruk av elevsamtalen, samt omfang og konsekvenser av å vokse opp med vold i nære relasjoner. Hovedfunn i studien viste at lærerne hadde innsikt i hvilke symptom og vansker traumatiserte barn kan ha, disse var i samsvar med symptombilde for diagnosen PTSD. Studien fant at lærerne vektla pedagogiske tiltak som samsvarte godt med hva fagfeltet innen traumeforskning og krisepedagogikken vektlegger. Ingen av informanter hadde kunnskap om diagnosen PTSD. Økt kunnskap om PTSD kunne gitt økt forståelse for elever som er traumatisert, og udiagnostiserte barn kunne i større grad blitt fanget opp. Alle lærerne hadde ved skolestart markert og snakket med elevene om 22.07.11 terroren. Studien fant at 4 av 6 informanter ikke følte seg kompetente til å håndtere denne oppgaven, informantene begrunnet det ut frå egne emosjonelle reaksjoner på terroren. I en evaluering av samfunnets håndtering av 22.07.11 terroren, bør det vurderes om skolens erfaringer skal etterspørres, både med tanke på senere håndtering om en alvorlig hendelse skulle inntreffe igjen, men også med tanke på bedre ivaretakelse av lærerne. Med studien ønsker jeg å medvirke til at barn som er traumatisert, i større grad blir fanget opp, forstått og ivaretatt i skolen.nor
dc.description.abstractChildren who are traumatized, and children diagnosed with posttraumatic stress disorder PTSD may have symptoms and issues that affects their ability to function at school. There are several types of events that can cause trauma, in this study I have focussed on how children can be traumatized by domestic violence, because many children live with violence, without the school’s knowledge. The study examines how six teachers in primary schools understand children who are traumatized, what educational adjustments they made towards these children, and whether the teachers had knowledge of the PTSD diagnose. The study also investigated how teachers made use of structured conversation and how the six informants dealt with the traumatizing events in relation to their students. Prior to the beginning of the 2011 school year, all teachers were given instructions to commemorate the July 22 terror and to talk with the students about this event. I have investigated how teachers handled this task. The study also examined to what extent teachers felt qualified to handle this assignment. The study has a qualitative approach, and uses research interview as a method. Data is obtained through semi-structured interviews with six informants/teachers, and analyzed in a hermeneutic meaning interpretation, through: self-awareness, critical understanding based on common sense and theoretical understanding based on Kvale’s three contexts of interpretation (2009). The research is based on theory of crisis, theory of trauma, and the educational use of student dialogs/interviews, with the knowledge of the consequences of growing up with domestic violence. The main findings of the study were that teachers had an understanding of the symptoms and difficulties traumatized children might suffer, this understanding was consistent with the symptoms of the PTSD diagnose. The study found that teachers used educational adjustment that correlate well with what the field of research in trauma and emergency pedagogy recommends. None of the respondents had knowledge of the PTSD diagnose. Increased knowledge of the diagnoses might lead to a better awareness of students who are traumatized, and consequently, undiagnosed children could be discovered and helped. After the 7/22/2011 terror, all teachers engaged students in conversation about the event. The study found that four out of six respondents did not feel qualified to handle the task, because of own emotional reactions to the terror. Based on an evaluation of how society dealt with the 7/22/11 terror, it is recommended that the school’s experience should be examined, both in terms of how to better prepared for large scale serious incidents and with improving the care for and the need to follow-up teachers. Through this study I want to ensure that children who are traumatized are seen, understood and met. This can be accomplished by ensuring that teachers have knowledge about their situation and how to address their needs.eng
dc.language.isonoben_US
dc.title«Med hjerte i halsen» : Hvordan forstår lærere barn som er traumatisert?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-11-22en_US
dc.creator.authorGording, Briten_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code Cen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP:: 757en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gording, Brit&rft.title=«Med hjerte i halsen» &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32450en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo157235en_US
dc.contributor.supervisorNils Breiliden_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30456/1/thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata