Abstract
Nasjonalt folkehelseinstitutt (FHI) ble opprettet i 2002 som ledd i fornyelsen av den sentrale sosial- og heleforvaltning. I det nye instituttet ble flere tidligere selvstendige virksomheter samlet under én og samme ledelse. De administrative støttefunksjonene ble organisert i en egen divisjon – Divisjon for administrasjon og støttefunksjoner. Hensikten med å samle støttefunksjonene i en egen divisjon var å oppnå stordriftsfordeler og å styrke fagkompetansen.
Siden etableringen av instituttet har diskusjonene rundt de administrative støttefunksjonene vært mange, og fagdivisjonene har uttrykt misnøye med tjenestenes serviceinnstilling og kompetanse. Misnøyen er også årsaken til at instituttet har gjennomført to brukerundersøkelser/evalueringer av tjenestene siden opprettelsen i 2002.
Min undersøkelse, foretatt våren 2009 i forbindelse med denne oppgaven, har vist at det fortsatt er mye misnøye med de administrative tjenestene ved instituttet. Men på enkeltområder er mange også fornøyd, og det som oppleves mest positivt er de tjenestene som utføres nært brukerne. Mangel på en sterk stab hos direktøren er et syn som deles av mange. Det er et uttalt ønske blant informantene at organiseringen av fellestjenestene må revurderes.