Abstract
Sammendrag
I denne oppgaven drøfter vi sentrale elementer i internkontroll i relasjon til en del sentrale kjennetegn ved den dominerende profesjonen (legene) i sykehus. Formålet er ikke å evaluere om, eller med hvilken effekt, internkontroll er innført, men å bidra til en forståelse av om internkontroll er et hensiktsmessig virkemiddel for en styring som vektlegger fagets, og derved profesjonenes, rolle i tjenesten. Kapittel 1 Innledning, beskriver formål og bakgrunn for valget av tema. Oppgaven tar utgangspunkt i regelverk, styringsstruktur og erfaringer frem til og med år 2000.
I kapittel 2 gjennomgår vi sentrale tema fra litteratur om legeprofesjonens utvikling. Både amerikansk og norsk profesjonslitteratur drøfter betydningen av tema som altruisme, autonomi, deprofesjonalisering og segmentering, begrep som vi har funnet relevante for å forstå utfordringer knyttet til introduksjon av internkontroll som prinsipp for styring av helsetjenester.
I kapittel 3 gjennomgår vi internkontrollens tilblivelse og utvikling i norsk forvaltning. Utgangspunktet er det regelverket som ble utviklet for å sikre at virksomhetene i oljeindustrien tok ansvar for å forebygge feil og uhell som kunne ha store menneskelige og samfunnsmessige konsekvenser. Videre omtaler vi sammenhengen mellom utviklingen av et styringsregelverk og internasjonalt anerkjent kvalitetsarbeid.
I kapittel 4 har vi gjennomgått og pekt på statlige styringsvirkemidler av betydning for sykehus. Vi har beskrevet juridiske virkemidler som internkontroll, regelverkets utforming og tilsyn. Videre har vi beskrevet Nasjonal strategi for kvalitetsutvikling i helsetjenesten som var den sentrale informasjons-/veiledningsstrategien myndighetene anvendte for å innføre kvalitetsstyring og internkontroll i helsetjenesten.
Kapittel 5 gir en beskrivelse av to landsomfattende tilsyn med relevans for drøftingen av internkontroll og fag. I 1999 gjennomførte alle landets fylkesleger tilsyn med smittevern i sykehus. Dette tilsynet ble valgt fordi det tok utgangspunkt i klare krav til organisatoriske forhold og den operative faglige utøvelsen. I 2000 ble det gjennomført et landsomfattende tilsyn med sykehusenes kvalitetsutvalg. Dette tema omhandlet organisatoriske løsninger for å bidra til systematisk styring og kontinuerlig forbedring. På denne måten fikk vi belyst virksomhetenes tilnærming til regelverk med både rene helsefaglige krav og krav til styringssystemene.
Kapittel 6 inneholder en drøfting av om internkontrollsystematikken samsvarer med sentrale kjennetegn ved en profesjon. Drøftingen tar utgangspunkt i de sentrale elementene i internkontroll og sammenholder disse med de viktigste kjennetegnene ved legeprofesjonen. På bakgrunn av denne drøftingen mener vi å ha vist at det er et mulig idemessig felleskap mellom tenkningen som ligger til grunn for internkontroll og de verdier som profesjonen er tuftet på.
Vi mener å ha vist at internkontroll og fag godt kan spille på samme lag!