Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:52:57Z
dc.date.available2016-01-11T23:30:54Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-11-11en_US
dc.identifier.citationHermundstad, Brita, Holth, Merete, . Blodig Ansvar. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30217
dc.description.abstractBakgrunn: Denne studien har kommet i gang etter en forespørsel fra en blodbank som ønsket å få belyst årsaker til sitt høye sykefravær blant ansatte som jobber med intervju og tapping av blodgivere. Vi sammenlignet to blodbanker, en med høyt og en med lavt sykefravær for å undersøke hvilke faktorer som har betydning for nærvær og fravær i jobben. Teoretisk perspektiv: Vi har benyttet teorier fra arbeids- og organisasjonspsykologien som modellen for Krav – Kontroll – Støtte, Motivasjonsteori og en relasjons- og oppgaveorientert tilnærming til ledelsesaspektet. Metode: Vi valgte en kvalitativ studie med sammenligning av to case. I datainnsamling benyttet vi dialogmøter med anslagsvis halvparten av de ansatte, semistrukturerte intervju med åtte ansatte og ledere, samt sykefraværsstatistikk fra begge blodbankvirksomhetene. Hovedfunn: Denne studien viser som forventet at det er høye, faglige kvalitetskrav når det gjelder blodgiving og det er konstant høyt press på de ansatte for å tappe nok blod. Arbeidsoppgavene er standardiserte, noen opplever arbeidet som ensformig, mens andre finner oppgavene utfordrende og spennende. De to blodbankene i undersøkelsen har en tilnærmet lik organisering. Hvordan de løser drift og styring av de daglige oppgavene er ulikt og de har i ulik grad lykkes med dette. Blodbanken som har lavt fravær, har en ledelse som er tydelig på å verdsette alle oppgavene og de ansatte. Lederne tør å stille krav og de har tillit til de ansatte. De er tydelige med å gi tilbakemeldinger på utført arbeid og det er sosial støtte i seksjonen. Funnene viser også at de ansatte har et betydelig ansvar og stor grad av autonomi. I blodbanken med høyt fravær viser funnene at arbeidet med blodgiving i liten grad verdsettes i avdelingen og dette påvirker de ansattes oppfatning av seg selv og av seksjonen. Kravene til de ansatte er uklare og sammen med liten grad av struktur i arbeidsdagen gir dette uforutsigbarhet og lite autonomi i arbeidet. Sosial støtte og tilbakemeldinger på utført arbeid oppleves som mangelfullt. De ansatte viser liten omtanke og er lite solidariske overfor sine kolleger. Kontakt med blodgivere er krevende på andre måter enn kontakt med pasienter fordi blodgivere kommer frivillig til blodbanken og bruker av sin arbeidstid eller fritid for å gi blod, og de har forventninger om kort ventetid og god service. Dette krever at de ansatte er bevisste på sin rolle overfor blodgiverne slik at disse fortsetter å gi blod i mange år og samtidig kan være gode ambassadører for å verve flere givere. Dette er krevende for både ansatte og ledere. Funnene viser at de ansatte i de to blodbankene har ulik rolleforståelse med hensyn til sine relasjoner til blodgiverne. I den ene blodbanken er de ansatte opptatte av og bevisste på at relasjoner til blodgivere er krevende og de evner å by på seg selv for å gi blodgiverne en god og positiv opplevelse i blodbanken. Dette synliggjøres i liten grad i den andre blodbanken, der blodgivernes behov verdsettes mindre. I tråd med teoriene viser funnene at blodbanken med stabil, tydelig og forutsigbar ledelse, klare målsettinger og en stor grad av åpenhet, har lavt fravær. Blodbanken som har ustabil, lite forutsigbar ledelse, uklare målsettinger og liten grad av åpenhet, har høyt fravær. Et uventet funn var at ansatte i blodbanken med lite fravær kan kjenne et sterkt press på å gå på jobben når de burde vært hjemme, mens der det er høyt fravær har ansatte lite press på tilstedeværelse på jobben eller at kolleger i liten grad bryr seg om de er borte eller ikke, Konklusjon: I blodbanken med høyt fravær har de ansatte behov for at de selv og arbeidsoppgavene skal verdsettes, samt at de trenger mer struktur og forutsigbarhet i arbeidsdagen. De ansatte må bevisstgjøres på den rollen de har i forhold til å ivareta blodgiverne, dette kan bidra til at de ser seg selv og sine oppgaver på en ny måte. Blodbankens ledelse har ansvar for både ansatte og oppgaver, for å redusere sykefraværet må de sammen med sine ansatte ta et krafttak for å få et bedre, mer transparent og inkluderende arbeidsmiljø i seksjonen Blodbanken med lavt fravær er sårbar med tanke på ansattes framtidige helse og ved eventuelle endringer i avdelingen. Ledelse og ansatte har gode forutsetninger for å håndtere og finne løsninger på denne problemstillingen.  nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBlodig Ansvar : En studie av hvilke faktorer ansatte som arbeider med tapping av blodgivere opplever som viktige for nærvær og fravær i jobbenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-31en_US
dc.creator.authorHermundstad, Britaen_US
dc.creator.authorHolth, Mereteen_US
dc.subject.nsiVDP::806en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hermundstad, Brita&rft.au=Holth, Merete&rft.title=Blodig Ansvar&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26977en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo107738en_US
dc.contributor.supervisorJan C. Frichen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30217/2/Master-Hermundstad-Holth.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata