Abstract
SAMMENDRAG:
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke om det finnes en assosiasjon mellom foreldrenes sosioøkonomiske status og utvikling av autistiske trekk blant barn screenet 36 måneder etter fødsel.
Materiale og metode: Våre data ble innhentet gjennom den Norske Mor og Barn-undersøkelsen, en stor befolkningsbasert kohortstudie. Så langt har 27 422 barn blitt screenet for tilstedeværelse av autistiske trekk ved bruk av SCQ-skjemaet, et selvutfyllingsskjema validert for bruk i klinisk undersøkelse av barn henvist til spesialisthelsetjenesten. Etter screeningprosessen, som også inkluderer andre kriterier enn SCQ-score, ble de screen-positive barna klinisk evaluert og gitt en diagnose hvis DSM-IV-kriterier var tilfredsstilt. Diagnosene dannet grunnlag for to av våre utfallsvariabler, Autisme Spektrumlidelser, og Autisme spektrumlidelser inkludert sub-terskeldiagnoser. Vår tredje utfallsvariabel var SCQ-score med spesifikk cutoff. Eksponeringsvariabler var foreldrenes utdannelse, inntekt, alder og sivilstatus.
Resultater: Statistisk signifikante korrelasjoner ble funnet mellom høy SCQ-score og lav utdannelse og inntekt blant foreldrene. Dette var mest uttalt for mors utdannelse. Mindre klare resultater ble funnet for Autisme spektrumlidelser og Autisme spektrumlidelser inkludert sub-terskeldiagnoser, muligens på grunn av lavt antall diagnoser.
Konklusjon: Det virker som lav sosioøkonomisk status hos foreldrene er assosiert med en økt prevalens av autistiske trekk blant barn screenet 36 måneder etter fødsel.
ABSTRACT
Objectives: The purpose of our investigation is to explore whether there is an association between parental socioeconomic status and the development of autistic traits among children screened 36 months after birth.
Materials and Methods: Our data were obtained through the Norwegian Mother and Child Cohort Study, a large population-based cohort study. 27 422 children have thus far been screened for the presence of autistic traits using SCQ, a parental self-report form validated for use in clinical samples. After the screening process, which also includes other criteria besides SCQ score, the screen positive children were evaluated clinically and given a diagnosis if DSM-IV criteria were met. These diagnoses were categorized into two of our outcome variables, Autism Spectrum Disorders (ASDs), and ASDs including sub-threshold diagnoses (ASD-ST). Our third outcome variable was the SCQ-score using a specific cutoff. The exposure variables were parental education, income, age and marital status.
Results: Statistically significant correlations were found between high SCQ-score and low parental education level and income, this being most pronounced in the case of maternal education. Less clear results were found for ASD and ASD-ST, possibly due to small numbers.
Conclusions: It seems that low parental socioeconomic status is associated with an increased prevalence of autistic traits among children screened 36 months after birth.