Abstract
Standardbehandling for AD/HD består idag av farmakologisk og adferds-/kognitiv terapi. Selv om medisinsk behandling har vist seg effektivt i å bedre noen av de mest alvorlige symptomene ved ADHD, så har den for opp mot 30 % av pasientene enten utolererbare bivirkninger eller ingen effekt. Bruken av nevrofeedback for å lette symptomer ved ADHD har vært studert og til en viss grad praktisert over mange år. I denne oppgaven har jeg forsøkt å undersøke hva slags vitenskapelig grunnlag som finnes for sat nevrofeedback er effektiv behandling for symptomer ved ADHD.
Et literatursøk ga funn av 9 artikler som jeg vurderte å være interessante og innenfor de begrensingene jeg hadde satt.
Nevrofeedback ble sammenlignet med `venteliste`, dvs ingen behandling, standard medisinsk behandling, gruppe terapi, en multimodal tilnærming inkludert medisinsk behandling, et computerbasert oppmerksomhetstreningsprogram, og et spesielt konstruert oppmerksomhetstreningsprogram.
Alle studiene viste effekt av behandling; tilsvarende effekt som medisinsk behandling ble funnet, og nevrofeedback ble funnet å være tilsvarende eller bedre enn alle de andre behandlingene den ble sammenlignet med. Imidlertid gjør små pasientutvalg og varierende kvalitet på design at man må stille spørsmålstegn ved disse funnene. Bare en studie var av tilstrekkelig kavlitet til å kunne bekrefte den spesifikke effekten av nevrofeedback.
Jeg konkluderte med at litteraturen ikke gir et godt nok svar på mitt spørsmål. Videre studier med bedre design og av tilstrekkelig størrelse må utføres.
ABSTRACT
Standard treatment for AD/HD in the world today, consists of pharmacological and behavioural/cognitive intervention. Though pharmagological therapy has proven effective in alleviating some of the most debilitating symptoms of this disease, up to thirty percent of patients either experience disabling or untolerable side effects of the medicines used, or simply have no effect of them. The use of neurofeedback for the ameloriation of the symptoms of AD/HD has been studied and to a certain extent practised over a number of years. In this assignment I have sought to elucidate what the scientific basis there for neurofeedback as an effective treatment for the symptoms of AD/HD.
A search of the litterature yielded 9 articles that I found to be relevant, within the limits I had set.
Neurofeedback was compared to `waiting list`groups (i.e. no treatment), standard medical treatment, group therapy, a multimodal approach including medical treatment, a computerbased attention training program and a specially devised attention training programme.
All of the studies showed effect of treatment; Comparable effects with medical treatment was found, and neurofeedback was found superior to all the other treatments it was compared to. However, small sample sizes and designs of varying quality leave questions about the validity of these finds. Only one study was of sufficient quality to confirm the spesific effect of the treatment in question.
Further studies, better designed and of sufficient size, are needed to bring light on this matter.