Abstract
Formål:
Oppgavens intensjon er å løfte frem og tydeliggjøre humor som sosialt fenomen blant operasjonssykepleiere ut ifra et samhandlingsperspektiv. Ved å fokusere på humor har også temaer som kjønn og makt blitt synliggjort.
Teoretisk forankring:
Den overordnede teoretiske referanserammen er sosial samhandlings-teori representert ved den canadiske sosiologen Erving Goffman. I oppgaven bruker jeg noen utvalgte begreper som; teatermetaforen, samhandlingsordenes sui genereris, ansikt til ansikt samhandlinger, opptredener og roller, rammebegrepet, ritualer og det hellige selvet. I tillegg har jeg med perspektiver fra humorforskning, omsorg, kjønn og makt.
Metode:
Ut ifra oppgavens problemstilling og teoretiske referanseramme, har jeg valgt en kvalitativ tilnærming. Gjennom et feltarbeid har jeg fått mulighet til å studere humor blant operasjonssykepleiere slik den kommer til uttrykk gjennom deres daglige samhandlinger. Jeg var deltagende observatør i en operasjonsavdeling over en periode på seks uker. I tillegg har jeg utført tre intervjuer med operasjonssykepleiere fra et annet sykehus. Som analysemetode har jeg, i tillegg til Goffman, latt meg inspirere av Katrine Fangens tre fortolkningsstadier.
Resultater:
Undersøkelsen viser at humor brukes på ulike måter i ulike situasjoner. Videre at humor brukes noe forskjellig av kvinner og menn. Humorens grenser var et tema som gikk igjen. Jeg har valgt å analysere humor knyttet til tre temaer under overskriftene:
• Operasjonssykepleie – en scene for kvinner?
• Humorens grenser og rammer.
• Humorens betydning og mening for samhandling.
Konklusjon:
Med humor som innfallsvinkel har jeg analysert operasjonssykepleieres samhandlinger. Gjennom dette arbeidet har jeg særlig blitt oppmerksom på hvordan humor blant operasjonssykepleiere er sammenvevet med kjønn og makt med hensyn til hvor, hvordan og når de bruker humor. Ved å anvende Goffmans begreper opplever jeg at humorens grenser synliggjøres gjennom de ulike reglene og rammene for adferd som gjelder, både ”frontstage”, som jeg tolker som operasjonsstua, og ”backstage”, som jeg tolker som vaktrommet.
Nøkkelord: Operasjonssykepleiere, humor, samhandling, grenser, mening, omsorg, kjønn og makt.
Purpose:
The purpose of the study is to focus on humour as a social phenomenon among Operating Room nurses. By focusing humour other issues as gender and power within the hierarchical hospital institutions are made visible. The study is conducted in a relational perspective.
Theoretical framework:
The main theoretical framework used in this thesis is the theory of social interaction represented by the Canadian sociologist Erving Goffman. In the study I specifically use concepts such as; the theatre metaphor, the interaction order, face-to-face interactions, performances and roles, conceptual frame, rituals and the self as a sacred object. In addition I have used theories regarding humour, care, gender and power.
Method:
This is a qualitative field study. Through a period of six weeks I was a participating observer in an operating department examining various facade or expressions of humour among interacting OR nurses. I have also interviewed three OR nurses from a different hospital. Aside from Goffman, I was also inspired by Katrine Fangen, and used her theory regarding three interpretative stages in analyzing the data.
Results:
The study showed that humour is used in various ways and in different situations. There is a difference between when humour is used, by whom and in which ways. I find three main issues relating to humour in my research, and they are analyzed in the following three themes:
• Operating Room nursing – a scene for women?
• The margins and boundaries of humour.
• The meaning of humour, and its significance to social interaction.
Conclusion:
The study focus social interactions among OR nurses with regards to humour. Through the study, I have gained better understanding about when, by whom and in which ways humour is used and how it is intertwined with gender and power. By using Goffman’s concepts, I found that the boundaries of humour can be emphasized through distinct rules and behavioural constraints. This concerns both the ”frontstage”, the operating room, and ”backstage”, the staff room.
Key words: Operating Room Nurse, humour, interaction, boundaries, meaning, care, gender and power.