dc.description.abstract | Hensikten med denne studien var å kartlegge motoriske ferdigheter hos barn med alvorlig medfødt hjertefeil sammenlignet med friske barn på samme alder. Det er en case-control studie hvor 115 hjertebarn og 385 friske i alderen 7-12 år er blitt testet med Movement Assessment Battery for Children (ABC- testen) (Henderson & Sugden 1992). Dette er en test som har til hensikt å kartlegge barn med milde og moderate motoriske ferdighetsproblemer.
Testen er inndelt i fire alderskategorier (eng. ageband) (4-6 år, 7-8 år, 9-10 år og 11-12 år) som hver inneholder 8 ulike tester fordelt på håndmotorikk, statisk og dynamisk balanse og ballferdigheter. Hver av de 8 deltestene skåres fra 0 til 5 poeng (0= ingen problemer, 5 = betydelig problem). Disse delskårene legges sammen til en totalskår (max 40 poeng). Totalskåren i hvert ageband kan sammenlignes på tvers av agebandene. Totalskåren er kategorisert som følger: <10: normal motorikk, ≥10<13,5: klossete, ≥13,5: motorisk problem.
Resultatene på ABC-testens totalskår viser høysignifikante forskjeller mellom de to gruppene hjertesyke og friske, med gjennomsnitt på 9,9 (7,6) hos de hjertesyke og 4,0 (3,7) hos de friske (p<0,001). Også på samtlige av ABC-testens delferdigheter håndmotorikk, ballferdigheter og balanse er det høysignifikante forskjeller mellom de to gruppene for hele materialet og på agebandnivå, med unntak av ballferdigheter i ageband 2 (p=0,8).
42,6 % av hjertebarna skårer 10 eller høyere på ABC-totalskår. 20 av de 115 hjertebarna og 19 av 385 friske kan defineres som klossete og respektive 29 og 9 har et motorisk problem. Dette innebærer at om man er født med en alvorlig hjertefeil er risiko (OR) for å være klossete 5,7 (CI 2.8,11.21) og 17,4 (CI 7.9,38.5) ganger større for ha et motorisk problem.
Resultatene i denne studien viser også at det norske referansematerialet skårer lavere (bedre) enn de amerikanske barna i ABC-testens normmateriale. 5 og 15 percentilberegning gir 13,5 og 11 som cut-off verdier for henholdsvis å havne i kategorien ”motorisk problem” eller ”klossete”. Beregning av 5 og 15 percentiler på totalskåren i det norske referansematerialet, gir cut-off verdier på henholdsvis 11 og 7,5. Dette tyder på at de 385 skolebarna vi har testet er motorisk flinkere enn det amerikanske normmaterialet som ligger til grunn for cut-off skårene i ABC-test manualen. Om ABC-testen skal benyttes på en tilsvarende populasjon som den vi har testet i dette prosjektet, kan det forsvares å benytte denne studien som et norsk referansemateriale. | nor |