Abstract
Hensikt: Oppgaven har som mål å belyse en erfaring av at ”noe betydningsfullt skjer” i billedterapi. For å belyse en slik erfaring, som for øvrig har sitt utgangspunkt i praksis med billedterapi, er både ulike teorier og et kvalitativt intervju med en billedterapeut brukt som inspirasjon for å komme fram til hvordan dette fenomenet nærmere kan forstås.
Metode, teori, funn, og diskusjon: Gjennom et kvalitativt intervju med en erfaren billedterapeut forsøkes det å analysere erfaringene gjennom både teori fra feltet og ved hjelp av Merleau-Pontys fenomenologi. I analysene vises at det finnes kunnskap i billedeterapi, som etter forfatterens mening ikke er tilstrekkelig belyst, selv om den i praksis oppfattes som svært vesentlige. Gjennom en kroppsfenomenologisk forståelse bidras det til at fokus kommer til å være både på det som uttrykkes og den som uttrykker seg. Gjennom å undersøke billedterapi praksis via to ulike perspektiver på subjektet, får oppgaven fram at det å male både handler om den som maler og det som males. Gjennom analysene vises flere måter å forstå det å være uttrykkende og skapende, og ”det at noe skjer” løftes særlig frem gjennom å knytte det til fenomenologisk teori gjennom subjektet som tegner, til bildet som objekt, og refleksjoner om dette. Å plassere pasienten i verden som et uttrykkende subjekt blir et bidrag til å plassere billedterapi teoretisk gjennom å kontrastere hva et psykodynamisk og kroppsfenomenologisk perspektiv kan bety. I diskusjonen blir fenomener som ”symboler” og ”det ubeviste” diskuterte i lys av teoriene.
Konklusjon og avslutning: Oppgaven belyser hvordan erfaring med at ”noe skjer ” gjøres gyldig ved bruk av teori som medvirker til at subjektet, symboler, det ubevisste, lek, og kroppens bevegelse, også de helt små, kan tilskrives en ny mening i billedterapeutisk praksis.
English summary
Purpose: The thesis aims to shed light on the experience that something ”meaningful happens” in art therapy. To shed light on such experience, which has its origin in painting therapy practice, both several theories and a qualitative interview with an art therapist have been used as inspiration to gain a closer understanding of this phenomenon.
Method, theory, findings and discussion: Through a qualitative interview with an experienced art therapist, an attempt is made to analyse experience with both theory from the field and by means of Merleau-Ponty’s phenomenology. The analysis shows that there is knowledge in art therapy, which, in the author’s opinion, has not been sufficiently recognised. However, in practice, it is perceived to be extremely important. A corporeal phenomenological understanding contributes to a focus on both what is expressed and the person who is expressing themself. By investigating art therapy practice from two different perspectives’ regarding the subject, this thesis shows that to paint is about both the person painting and that which is painted. The analysis reveals several ways to understand the act of being expressive and creative. That” something happens” is particularly highlighted through linking it to phenomenological theory, through the subject that paints, to the painting as an object, and reflections around this. To place the patient as an expressive subject in the world becomes a contribution to placing art therapy theoretically by contrasting what a psychodynamic and corporeal phenomenological perspective can mean. In the discussion, phenomena such as” symbols” and the” subconscious” are discussed in the light of the theories.
Conclusion: The thesis sheds light on how the experience that ”something happens” is validated through the use of theory that contributes to giving new meaning to the subject, symbols, the subconscious, play and corporeal movement, however small, in art therapy practice.