Abstract
Oppgaven belyser noen pasienters erfaringer med et gruppetreningstilbud ledet av fysioterapeuter.
Den tar utgangspunkt i problemstillingene:
1) Hvordan opplever pasienter med innsatt totalprotese i hofte eller kne et treningsopplegg basert på dagliglivets aktiviteter?
Og 2) Hvordan kan gruppetrening med fysioterapeut bidra inn i bedringsprosesser til denne pasientgruppen?
Undersøkelsen er forankret i en kvalitativ forskningstradisjon.
Materialet består av dybdeintervjuer med åtte pasienter som er operert for artrose i enten hofte eller kne. Den teoretiske rammen er utviklet fra et rent sosiologisk perspektiv hvor Erving Goffmans teaterteori har vært utgangspunkt for tolkningene. Tolkningsprosessen har ledet til en utdypning med fenomenologisk tilgang.
Studien viser hvordan trening sammen med andre oppleves som overveiende positivt, og har betydning for den enkeltes bedringsprosess. En sterk lojalitet til en underforstått riktig væremåte driver treningstimen og deltagerne framover.
Oppgaven belyser også pasientenes overbærenhet med fysioterapeutens råd og øvelser. Et viktig funn er at den riktige væremåten gjelder kun i treningstimen, derfor gir det ikke alltid mening for pasientene å integrere trening i dagliglivets aktiviteter.
Nøkkelord: fysioterapi, rehabilitering, recovery, gruppeprosesser, pasienterfaringer, kvalitativ forskning
This master thesis explores how the patients experience rehabilitation in a group setting led by physiotherapists.
The research questions are:
1)What are the experiences of patients having undergone total knee or hip arthroplasty with a physiotherapy training regimen based on task oriented exercise?
And 2) How can group intervention led by physiotherapists contribute to individual recovery processes?
The project is grounded in a qualitative design. Eight in-depth interviews with patients having undergone either total hip or total knee arthroplasty comprises the material. The theoretical framework is the theory of self presentation by sociologist Erving Goffman. The saturation and sorting of data and theory has led to an elaboration through phenomenologic theory.
Thematic analysis confirm that exercise in a group setting promotes individual recovery. A distinct loyalty towards the implicit right way to behave, keeps the participants and the activity going throughout the whole session.
The thesis describes how physiotherapy advice and guidelines presented during the session can be difficult to live by in everyday life.
Key words: physiotherapy, rehabilitation, recovery, group processes, patient experience, qualitative research