Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:20:52Z
dc.date.available2013-03-12T12:20:52Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-12-30en_US
dc.identifier.citationKateraas, Liv Hege. Brukertilfredshet og livskvalitet hos brukere av elektrisk rullestol. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28427
dc.description.abstractFormål: Formålet med studien er å undersøke brukertilfredshet hos et utvalg brukere av elektrisk rullestol (N=109). Studien undersøker også sammenhengen mellom brukertilfredshet og livskvalitet hos denne gruppen. Brukertilfredshet blir sett på som et sentralt effektmål. Det er behov for økt kunnskap om brukertilfredshet for å kunne vurdere hjelpemidler som en samfunnsmessig innsats. Teori: Det er tatt utgangspunkt i litteratur som omhandler funksjonshemming, brukertilfredshet, generell livskvalitet og sosial støtte. Metode: Denne studien er en empirisk tverrsnittstudie. Studien har inkludert 109 brukere av elektrisk rullestol, mellom 18 - 65 år i en storby i Norge. Brukerne er rekruttert fra Hjelpemiddel-sentralen sin database, og de som er inkludert har mottatt den elektriske rullestolen i løpet av 2007. Brukertilfredshet, livskvalitet og sosial støtte ble målt med QUEST 2.0 spørreskjema om brukertilfredshet, QOLS spørreskjema som måler generell livskvalitet og SPS spørreskjema som måler sosial støtte. Resultater: Resultatene viser at de som bor alene er signifikant mindre fornøyde med hjelpemiddelet enn de som bor sammen med noen (p = 0.04). Utvalget er signifikant mer tilfreds med hjelpemiddelet kontra de tilhørende tjenestene (p ≤ 0.000). Resultatene viser også at det er en signifikant korrelasjon mellom sosial støtte og brukertilfredshet med den elektriske rullestolen og de tilhørende tjenestene sett under ett (p = 0.007). Resultatene viser også at de som er mer tilfreds med den elektriske rullestolen og den elektriske rullestolen og de tilhørende tjenestene sett under ett, også rapporterer høyere grad av livskvalitet (p = 0.03). Et funn er også at sosial støtte og type elektrisk rullestol har en betydelig forklarende kraft i forhold til livskvalitet. Konklusjon: Denne studien viser at utvalget har generell høy brukertilfredshet. Bostand ser ut til å være en faktor som kan påvirke brukertilfredshet med hjelpemiddelet i denne studien. Det er signifikant lavere tilfredshet med de tilhørende tjenestene. Brukerne var mest misfornøyde med området oppfølging etter at stolen er tatt i bruk. Studien viser en sammenheng mellom grad av sosial støtte og brukertilfredshet. Studien viser også en sammenheng mellom brukertilfredshet og livskvalitet. Denne studien har sett behov av at fremtidige studier om brukertilfredshet, systematisk kartlegger betydningen av kjennetegn ved brukerne selv, sosiale faktorer, relasjonen til saksbehandler og kjennetegn ved organisasjonen, da dette kan være faktorer som kan påvirke brukertilfredshet. På denne måten vil man kunne si mer om hva brukertilfredshet er et uttrykk for.nor
dc.description.abstractSummary Purpose: The purpose of the study is to examine user satisfaction in a sample of electric wheelchair users (N=109). The study further investigates the relationship between user satisfaction and quality of life in this group. User satisfaction is seen as a key outcome measure. There is a need for more knowledge about user satisfaction to be able to assess assistive aid as a societal effort. Theoretical foundation: The literature consulted focus on the following topics: disability, user satisfaction, general quality of life and social support. Method: This is an empirical cross-sectional study. The material comprises 109 electric wheelchair users aged between 18 - 65 years living in a large city in Norway. The participants are recruited from the database of the local county Assistive Aid Centre. The included subjects all received their electric wheelchair in 2007. User satisfaction, quality of life and social support were measured with the questionnaires QUEST 2.0, QOLS and SPS respectively. Results: The results show that those living alone are significantly less satisfied with their aid compared to those living with someone (p=0.04). The sample is significantly more satisfied with their aid compared to the auxiliary support services (p ≤ 0.000). The results also show that there is a significant correlation between social support and user satisfaction with the electric wheelchair and the support services seen as one (p = 0.007). The results further show that the respondents who are more satisfied with the electric wheelchair and the electric wheelchair and the supportive services seen as one, also report a higher degree of quality of life (p=0.03). Social support and type of electric wheelchair help explain the quality of life scores to a large extent. Conclusion: This study shows a generally high level of user satisfaction and that user satisfaction is related to quality of life, controlled for selected variables. However, this study have focused on a limited number of factors that may explain user satisfaction. Future studies about user satisfaction should systematically map out a broader perspective on factors that may influence user satisfaction. This may help explain and shed further light on what user satisfaction really is.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleBrukertilfredshet og livskvalitet hos brukere av elektrisk rullestol : undersøkt med QUEST 2.0 og QOLS - en tverrsnittstudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-02-24en_US
dc.creator.authorKateraas, Liv Hegeen_US
dc.subject.nsiVDP::800en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kateraas, Liv Hege&rft.title=Brukertilfredshet og livskvalitet hos brukere av elektrisk rullestol&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27070en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo110355en_US
dc.contributor.supervisorAstrid Klopstad Wahlen_US
dc.identifier.bibsys111641187en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28427/1/Master-Kateraas.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata