Abstract
Formål: Utforske og beskrive erfaringene til sykepleiere som bruker ikke-medikamentell smertelindring til barn på sykehus i Norge.
Teoretisk forankring: Rådende litteratur i forhold til bruk av ikke-medikamentelle smertelindringsstrategier til barn gjøres rede for. I tillegg belyses problemstillingen ved hjelp av teoretiske perspektiver rundt: Smerteforståelse – historisk utvikling, definisjoner, smertesyn og barns opplevelse av smerte.
Metode: Studien er utforskende og benytter fokusgruppeintervju som metode for innsamling av data. Tre fokusgrupper ble gjennomført med til sammen 14 deltakere. En kombinasjon av ”snøballutvalg” og maksimum variasjonsutvalg ble benyttet for å rekruttere sykepleiere. Intervju og analyse av data ble utført ved å benytte prinsipper fra Kvales perspektiver på intervjuforskning.
Resultater: Sykepleiere bruker et stort antall ulike ikke-medikamentelle smertelindringsstrategier, hovedsaklig i forbindelse med smertefulle prosedyrer. Dette bidrar til et bedre samarbeid med barnet og mindre behov for å holde barnet fast. Vellykket bruk av ikke-medikamentell smertelindring avhenger av at strategien velges ut fra barnets behov for kontroll, grad av tillit til sykepleieren samt positiv innstilling til ikke-medikamentell smertelindring på avdelingen. Sykepleiekulturen på avdelingen har stor betydning for bruken og for å hevde eget smertesyn.
Konklusjon: Tillit er grunnleggende for bruken av ikke-medikamentell smertelindring til barn som gjennomgår prosedyresmerter. Det er av avgjørende betydning at barnet tilbys ikke-medikamentell smertelindring som er individuelt tilpasset i forhold til behovet for kontroll over situasjonen. Forskningen om ikke-medikamentell smertelindring bør dreies mer mot hvilke strategier som har effekt på hvilke barn, heller enn om en strategi har generell effekt eller ikke.
Nøkkelord: barn, ikke-medikamentell smertelindring, smerte, sykepleiekultur, smertesyn.
Purpose: Explore and describe nurses’ experiences of the use of non-pharmacological pain management for children in hospitals in Norway.
Literature review: Current literature concerning the use of non-pharmacological pain management strategies will be examined. The research question will be explored further by studying relevant theoretical perspectives concerning: the understanding of pain - historical development, definitions, views on pain and children’s experiences of pain.
Method: The research is explorative and uses focus group interviews in the collection of data. Three focus group meetings were performed, with a total of 14 participants. Snowball sampling and maximum variation sampling methods were used in combination to recruit nurses for the study. Interviews and data analyses were performed by applying principles from Kvales perspectives on interview research. Results: Nurses use a wide range of different non-pharmacological pain management strategies, mainly in connection with painful procedures. This contributes to improved cooperation with children, and reduces the need to hold children with force. Successful use of non-pharmacological pain management is dependent on strategies being chosen on the basis of the individual child’s need for control, the degree of trust in the nurse and a positive attitude towards non-pharmaceutical pain management in the ward. The nursing culture on the ward greatly influences the extent to which nurses use non-pharmacological pain management strategies, and voice their personal views about pain. Conclusion: Trust is fundamental in the use of non-pharmacological pain management for children experiencing procedural pain. It is vitally important that the child is offered non-pharmaceutical pain management strategies that are individually adapted to their need for control over the situation. Future research on non-pharmacological pain management should move in the direction of exploring which strategies are helpful to which children, rather than whether specific strategies are effective or not.
Key words: Child, non-pharmacological pain management, pain, nursing culture, views on pain.