Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:19:38Z
dc.date.available2013-03-12T12:19:38Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-06-30en_US
dc.identifier.citationRostad, Patricia Palomino. Porque a mi señorita? . Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28390
dc.description.abstractStudiens hensikt: Hensikten med denne studien er å undersøke latinamerikanske menneskers erfaringer i møte med Det Norske Helsevesenet. Hvordan har de erfart å være pasient, hvordan var kontakten med sykepleieren og legen, hvilke forventninger hadde de til det norske helsevesenet. Teoretisk forankring: Studien har sin teoretiske forankring i begrepet kultursensitiv kommunikasjon, kultursensitivitet og helsearbeideres møte med innvandrerpasienter, med vekt på latinamerikanske pasienter. Metode: Det ble brukt et eksplorativt design med kvalitativ forskningsintervju av ni latinamerikanske kvinner, og fortolkende metode for å analysere data. Resultater: Studiens resultater tyder på at respondentenes erfaring med helsevesenet har vært både positiv og negativ. Det respondentene forteller av erfaringer i sin kontakt med legen, er legens flittige bruk av den blå boka (Norsk legemiddelhåndbok) og legens manglende interesse til dem som pasienter. Respondentenes erfaringer med sykepleieren synes stort sett å være positive, respondentene var fornøyd med sykepleieren som omsorgsperson. Det er viktig å poengtere her at respondentene var usikker på om disse erfaringer gjaldt sykepleiere eller hjelpepleiere. De negative erfaringer med sykepleieren gjaldt først og fremst ifm sykehusinnleggelse. Respondentene hadde en tendens til å sammenlikne tidligere erfaringer med lege og helsevesen fra eget land; med de erfaringer de har fått i Norge. Konklusjon: Faktorer som legens bruk av den blå boka og legens manglende interesse for respondentene som pasienter synes å påvirke, på en negativ måte, pasient – lege kommunikasjon. Legens bruk av den blå boka vekker usikkerhet om legens medisinske kunnskap, dette reduserer sannsynligheten for at det utvikler seg et tillitsforhold mellom pasienten og legen. En mulig begrunnelse for denne opplevelsen, er respondentenes tidligere erfaringer med legen i eget land, hvor forventningene til kontakten med legen er basert på en myk paternalistisk holdning overfor pasienten. Når det gjelder respondentenes erfaringer med sykepleieren, hadde erfaringene stor sett vært positive. Grunnen kan være at sykepleieren identifiserer seg mer med respondentene, både kulturelt og samfunnsmessig, fordi kulturforskjellene ikke er så store. Utenom dette var respondentene takknemlig for helsetilbudet de har fått i Norge.nor
dc.description.abstractPurpose of the study: The goal of this study is to see how the latin american patient, living in Norway, has experienced the contact with the nurse and the doctor, and what kind of expectations there is to the universal health care. Theoretical basis: This study has a theoretical basis from concepts cultural sensitivity communication and application of cultural sensitivity related to the latin american patient, by health professionals. Research method: An explorative design based on nine qualitative research interviews with latin american women. The data was analysed with an interpretation method described by Malterud Findings: The results indicate that the respondents have had positive and negative experiences with the universal health care. The respondents complain that the doctors use the blue book (PDR : Physicians desk reference) excessivly and shows modest interest in them as patients. Respondents experienced the nurse most of the time as positive, they were satisfied with the nurse care. It is important to remark that the respondents were unsure if their experiences were with the nurse or the auxiliary nurse. Conclusion: Factors like the doctors usage of the blue book (PDR) and the little interest paid to the respondent as a patient, has influenced in the patient – doctor relation in a negativ way. The usage of the blue book gives uncertainty to the respondent regarding the doctor’s medical knowledge, and at the same time reduces patient – doctor relations confidence. An explanation to this lack of confidence is that it can be caused by the patient’s experiences with doctors in their country, where it is expected that the doctor has a soft paternalistic acttitude to the patient. The respondent’s experiences with the nurse were mainly positive, the reason can be that it is easier for the nurse to identify her self with the respondent because they seem to have similar cultural and social context. Apart from this, the respondents were thankful with the services they had got from the universal health care.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titlePorque a mi señorita? : En studie om latinamerikanske mennesker og deres erfaring i møte med det norske helseveseneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-23en_US
dc.creator.authorRostad, Patricia Palominoen_US
dc.subject.nsiVDP::808en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rostad, Patricia Palomino&rft.title=Porque a mi señorita? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23327en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo93290en_US
dc.contributor.supervisorEli Haugen Bunchen_US
dc.identifier.bibsys093593244en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28390/1/Masteroppgaven.08.II.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata