Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:18:16Z
dc.date.available2013-03-12T12:18:16Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-06-03en_US
dc.identifier.citationHardeland, Camilla. From scared to prepared?. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28387
dc.description.abstractFormål: Identifisering av viktige områder sykepleierstudenter trenger kunnskap om innenfor lindrende behandling. Overordnet mål er at denne informasjonen kan bidra til å utvikle strategier for optimalisering av sykepleierutdanningen. Litteraturgjennomgang: Oppgaven gir bakgrunnsinformasjon i forhold til økt etterspørsel etter kompetanse innen lindrende behandling. I tillegg gis en oversikt over eksisterende litteratur angående innhold og evaluering av ulike utdanningsprogram. Metode: Studien har et kvalitativt, eksplorativt design med elementer av kvantitativ metode. Datainnsamling ble foretatt gjennom en spørreundersøkelse med ett åpent spørsmål. Undersøkelsen ble besvart av 140 respondenter fra tre ulike grupper, sykepleierstudenter, sykepleiere og lærere som underviste i lindrende behandling. Det ble utført innholdsanalyse av innsamlet data med utgangspunkt i Crabtree og Miller’s ”Editing analysis style”. Funn: Følgende syv ulike områder med 25 tilhørende underkategorier ble identifisert som viktige i forhold til lindrende behandling: Relasjonskompetanse, symptomhåndtering, smertehåndtering, generell kunnskap om lindrende behandling, kontekstuelle forhold, psykisk helse og døden som fenomen. Det ble identifisert et essensielt område som i stor utstrekning ikke ble gjort rede for i sykepleierutdanningen: Betydningen av personlige egenskaper og erfaring og holdninger til død og døende. Konklusjon: Det er behov for et felles utdanningsprogram innen lindrende behandling for implementering i sykepleierutdannelsen i Norge. Et slikt utdanningsprogram bør gjennomføres gjentatte ganger i løpet av utdanningen, og ta for seg de ulike områder identifisert i studien. Det bør være fokus på at egenskaper ved studenten er spesielt viktige, som personlige erfaringer, holdninger til døden og dødsangst. Nøkkelord: Lindrende behandling, sykepleierutdanning, sykepleierstudenter, døden.nor
dc.description.abstractAim of the study: Identify important areas in palliative care for nursing students to learn about through the nursing education. From this the over all aim is to give information that can provide strategies for optimizing nursing education. Literature review: The thesis gives background information on how nursing students feel unprepared to carry out palliative care. There is also an account of the increased demand for competence in palliative care, as well as an overview of existing literature on the content and evaluation of different educational program with respect to palliative care. Method: The study has a qualitative, explorative design with elements of quantitative methods. Data was collected through a survey with an open-ended question. The survey was answered by 140 respondents from three different respondent groups; nursing students, nurses and teachers of palliative care. A content analysis of the data was performed drawing on principles articulated by Crabtree and Millers ”Editing analysis style” Findings: The following seven different areas with 25 related subcategories were identified as being of importance for nursing students to learn about: Interpersonal skills, symptom management, pain management, knowledge on palliative care, contextual conditions, mental health issues and the concept of death. An area identified as a vital issue, but not addressed well in nursing education was that of how students’ personal qualities and experience with death and dying impact on their preparedness to nurse palliative patients. Conclusion: There is a need for a common educational program in palliative care to be implemented in nursing education in Norway. Such a program should be introduced repeatedly throughout the course of the nursing education, and should address the areas identified in this study, Special attention should be paid to issues in the students themselves, in regards to personal qualities, attitudes toward death and death anxiety. Key words: Palliative care, nursing education, nursing students, death.eng
dc.language.isoengen_US
dc.titleFrom scared to prepared? : Identifying important areas in the educational preparation of nursing students with respect to palliative careen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-23en_US
dc.creator.authorHardeland, Camillaen_US
dc.subject.nsiVDP::808en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hardeland, Camilla&rft.title=From scared to prepared?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23325en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92520en_US
dc.contributor.supervisorJulianne Cheeken_US
dc.identifier.bibsys09359321xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28387/1/MasteroppgavexCamillaxHardeland.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata