Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:20:13Z
dc.date.available2013-03-12T12:20:13Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-04en_US
dc.identifier.citationMeyer, Käthe Birgitte. Intensivsykepleieres kompetanse i organdonasjonsprosessen. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28379
dc.description.abstractFormål: 1) Å beskrive intensivsykepleieres kompetanse i organdonasjonsprosessen og identifisere utdanningsbehov. 2) Å drøfte teoriens plass i forskning. Funnene fra den empiriske studien er presentert i artikkelform. Drøfting av teoriens plass i forskning er presentert i en refleksjonsoppgave. Teoretisk forankring: I tillegg til forskningslitteratur om ulike aspekter ved organdonasjon ble teoretiske perspektiver på profesjonell kompetanse benyttet til å belyse problemstillingen i den empiriske studien. I profesjonell kompetanse inngår teoretisk og praktisk kunnskap, holdninger og kunnskap formidlet gjennom fellesskapet. Metode: Den empiriske studien har beskrivende survey design. Spørreskjema ble sendt til 801 intensivsykepleiere ved alle 28 norske donorsykehus. 572 svar ble returnert. Data ble scannet og lagt inn i SPSS, versjon 16.0. Data ble analysert med hensyn til frekvens, forskjeller og korrelasjoner. Egne erfaringer med bruk av et instrument uten eksplisitt teoretisk forankring inspirerte refleksjonsoppgavens tema. Litteratur om vitenskap og forskningslitteratur ble benyttet til å belyse og drøfte teorien plass i forskning. Resultater: Intensivsykepleierne hadde en positiv holdning til organdonasjon. Tiden mellom identifisering av en potensiell donor og spørsmålet om organdonasjon og kommunikasjon med pårørende i overgangen mellom liv og død var vanskelig. Det var en sammenheng mellom erfaring med organdonasjon og deltagelse på NOROD-seminar, og kompetanse. NOROD-seminar ble ansett som viktig for utvikling av kompetanse. Teori har betydning for hele forskningsprosessen fra planlegging til diskusjon av funnene. Når forskning er forankret i teori, gir det mulighet til å kritisere, teste og anvende forskningen. Konklusjon: Regelmessig opplæring kan øke intensivsykepleieres kompetanse i organdonasjonsprosessen. Etablering av et miljø for diskusjoner i avdelingen og tilrettelegging for at en uerfaren intensivsykepleier får opplæring av en erfaren kollega kan utvikle en felles definert profesjonell praksis. Forskningslitteratur må granskes i forhold til teoretisk perspektiv for å kunne være kilde til kunnskapsbaserte avgjørelser. Nøkkelord: Intensivsykepleie, organdonasjon, holdninger, kompetanse, survey designnor
dc.description.abstractPurpose: 1) To describe intensive care nurses’ perception of their professional competence in the organ donor process and to identify educational needs. 2) To discuss the significance of theory in research. Results from the empirical research are presented in a scientific paper. Discussion of the use of theory in research is presented in an essay. Literature review: In addition to research literature on aspects of the organ donor process, theoretical perspectives on professional competence illuminated the problem statement in the empirical study. Theoretical, practical and socially mediated knowledge and attitudes are central aspects. Method: The empirical study used a cross-sectional survey design. Questionnaires were sent to 801 intensive care nurses at all 28 Norwegian donor hospitals. 572 nurses responded. The questionnaires were optically scanned and data entered into SPSS, version 16.0. Data were analysed with descriptive and inferential statistics. The experience of applying an instrument without explicit theoretical perspective inspired the theme of the essay. Results: Intensive care nurses had positive attitudes towards organ donation The time between identification of a potential donor and request for organ donation and communication in the transition between life and death of a potential donor was difficult. There was a correlation between experience in donor acquisition and participation in NOROD seminars, and competence. NOROD seminars were assessed as quite important in developing professional competence. Research is dependent on the role of theory, from planning through discussion of the results. Explicit theory offers possibilities for testing, criticizing and using research. Conclusion: Educational input on a regular basis could enhance nurses’ professional competence. Creating a culture for discussions in the ward and facilitation of training by experienced nurses can develop a professional practice. In research and clinical practice one has to scrutinize research literature for the impact of theoretical perspective in order to elaborate on evidence based decisions. Key words: intensive care, organ donation, attitude, professional competence, cross-sectional surveyeng
dc.language.isonoben_US
dc.titleIntensivsykepleieres kompetanse i organdonasjonsprosessen : En nasjonal kartleggingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-08-25en_US
dc.creator.authorMeyer, Käthe Birgitteen_US
dc.subject.nsiVDP::808en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Meyer, Käthe Birgitte&rft.title=Intensivsykepleieres kompetanse i organdonasjonsprosessen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23319en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91420en_US
dc.contributor.supervisorIda Torunn Bjørken_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28379/1/Masteroppgave_Meyer.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata