Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:18:44Z
dc.date.available2013-03-12T12:18:44Z
dc.date.issued1998en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationGeir Vegard Berg. En komparativ undersøkelse av sykepleierstudenters forberedthet til kliniske studier . Hovedoppgave, University of Oslo, 1998en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28365
dc.description.abstractEn komparativ undersøkelse av sykepleierstudenters forberedthet til kliniske studier. Et undervisningsprosjekt organisert og gjennomført ved bruk av prinsipper fra andragogikk, didaktisk relasjonstenkning og sentrale sykepleiebegreper. Sammendrag Undersøkelsens hensikt var å prøve ut om studentenes forberedthet til kliniske studier ble bedre ved å anvende prinsipper fra andragogikk, didaktisk relasjonstenkning og sentrale sykepleiebegreper. Hensikten var å prøve ut en undervisningsprogrammet og hvilke konsekvenser dette hadde for sykepleierstudenters forberedthet til kliniske studier. Den teoretiske forankringen i prosjektet og undervisningsprogrammet er knyttet til andragogikk Knowles (1990) og et dynamisk kunnskapssyn i sykepleie. Burnard & Chapman (1990) Andragogikk legger vekt på studentens autonomi, erfaringer, anvendbar kunnskap og praktisk tilnærming. Et dynamisk kunnskapssyn inkluderer flere kunnskapsformer som, praktisk teoretisk, etisk og erfaringskunnskap. Kunnskapsformene er i natur og karakter forskjellig, noe som krever forskjellig læringsstrategier. Metoden som ble anvendt var et post-test design med kontroll og eksperimentgruppe. Studentene i eksperimentgruppen(N=5) deltok i prosjektets undervisningsprogram, mens kontrollgruppen(N=38) fulgte den ordinære timeplanen. Begge gruppene ble plukket ut basert på frivillighet. Studentene tilhørte samme kull og var på samme nivå i utdanningen. Prosjektet brukte ulike undervisningsmetoder med vekt på erfaringslæring, refleksjon og sentrale sykepleiebegreper. Studien hadde et innovativt fagdidaktisk fokus. Definisjonen av forberedthet bygger på prinsipper fra andragogikk, didaktisk relasjonstenkning og sentrale sykepleiebegreper. Spørreskjemaet ble utarbeidet med bakgrunn i en operasjonalisering av begrepet forberedthet. Spørreskjemaet(post-testen) inneholdt flest lukkede spørsmål. Det ble brukt en Lickert-skala med fem svaralternativer. For å utdype noen temaer ble det brukt noen åpne spørsmål. Funnene viser at eksperimentgruppen totalt sett har en høyere skår i forhold til forberedthet enn kontrollgruppen. På områdene kjennskap til sykepleiefunksjonene, integrasjon av teoretisk og praktisk kunnskap og bruk av refleksjon som egen læringsstrategi var eksperimentgruppens forberedthet signifikant høyere skår. Mangelen på randomisering og det lave antallet studenter i eksperimentgruppen gjør disse konklusjonene usikre. En kan stille spørsmål om, at prosjektets undervisningsprogram på flere viktige områder har gitt eksperimentgruppen bedre forberedthet til kliniske studier. På bakgrunn av studiens funn kan en si at forberedthet er et nyttig fagdidaktisk begrep og at prosjektets undervisningsprogram er relevant i forhold til kliniske studier. Funnene i studien gir grunnlag for videre forskning på områdene: forberedthet som begrep, andragogikk, fagdidaktikk, integrasjonen mellom teori-praksis og læringsstrategier. Nøkkelord: Kliniske studier, andragogikk, fagdidaktikk og kunnskapssyn.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn komparativ undersøkelse av sykepleierstudenters forberedthet til kliniske studier : et undervisningsprosjekt organisert og gjennomført ved bruk av prinsipper fra andragogikk, didaktisk relasjonstenkning og sentrale sykepleiebegreperen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorGeir Vegard Bergen_US
dc.subject.nsiVDP::808en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Geir Vegard Berg&rft.title=En komparativ undersøkelse av sykepleierstudenters forberedthet til kliniske studier &rft.inst=University of Oslo&rft.date=1998&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37315
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo714en_US
dc.identifier.bibsys990237087en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata