Abstract
Formål:
Hensikt med studien er å prøve ut og evaluere effekten av 2 års psykoedukative flerfamiliegrupper (PEFFG) hvor personer med ulike diagnoser innlagt på psykiatriske avdelinger deltar med sine familiemedlemmer.
Teoretisk forankring:
Psykoedukativt flerefamiliearbeid er beskrevet som en effektiv evidensbaser metode i ulike studier. Denne studien anvender teori og forskningslitteratur om symptomhåndtering, psykoedukative intervensjoner, kunnskap om ulike diagnoser, sårbarhet-stressmodellen, expressed emotion i familierelasjoner og psykososial fungering. Det gis en beskrivelse av Psykoedukativ flerfamilieintervensjon og manualen som benyttes.
Metode:
Ni pasienter (4 menn og 5 kvinner) med ulike diagnoser og langvarig sykdomshistorier og deres familiemedlemmer (N=17) ble rekruttert til 2 grupper etter at de hadde gitt skriftlig informert samtykke til å delta i studien. Studien anvender et kvasi-eksperimentelt design, og det gjennomføres en pilotstudie med pretest-posttest. Studien har ingen kontrollgruppe. Grad av symptombelastning og funksjonssvikt måles med: Global Assessment of Functioning Split Version (S-GAF) (pasienter). Deltakernes opplevelser i forhold til hverandre måles med Felt Expressed Emotion Rating Scale (FEERS) og Bruker tilfredshet (pasienter og familiemedlemmer). Dataene analyseres i SPSS.
Resultater:
Analysen viser at PEFFG lar seg overføre fra homogene (en diagnose) til heterogene grupper. Pasientene viste en signifikant bedring i symptom og psykososial fungering. Pasientenes opplevelse av families bekymring og kontroll ble signifikant redusert. Familiens opplevelse av pasienten endret seg ikke. Resultatene viser også høy grad av tilfredshet.
Konklusjon:
Til tross for studiens begrensinger i antall deltagere, mangel på kontrollgruppe og type design erfarte en at de 2 gruppene kunne gjennomføres med noen støttende tilpasninger. Resultatene viser effekt i forhold til bedring for deltagerne. Pasientene tok i bruk nye mestringsstrategier og blir bedre i stand til å verbalisere ønsker og behov. For pasientene som ble utskrevet og i behov av reinnleggelser var disse planlagt og basert på frivillighet. Familiemedlemmene opplever at de blir sett og hørt og føler at de er en viktig ressurs i forhold til behandlingen av sine kjære. De beskriver at de anvender kunnskap og tilnærminger som de har lært. En fant ingen negative konsekvenser.
Nøkkelord:
Schizofreni, bipolar affektiv lidelse, personlighetsforstyrrelser, psykoedukasjon, psykososial fungering, opplevde relasjoner, tilfredshet.