Abstract
Sammendrag:
Bakgrunn: Til tross for stor vektlegging av etikk og yrkesetiske retningslinjer innenfor de fleste profesjonsutdanninger, rapporteres det stadig om brudd på disse i media. Det kan se ut for at verdier og normer er dårligere integrert i profesjonsutøverne i dag enn det var for hundre år siden, da de fleste av dagens profesjonsutdanninger ble formalisert og satt i system
Mål:
Studiens mål var å beskrive tidstypiske verdier og begreper på tidlig 1900- tallet, basert på to etikkbøker brukt i undervisning av sykepleieelever. Disse bøkene var: Fischer, M. (1928) Søstertjeneste ved sykesengen. Sykepleiekallet i sin etisk-sedelige krav. Dette er et håndskrevet manuskript, oversatt fra tysk, og Hagemann, E. (1930) Sykepleieskolens etikk i korte trekk. Oslo: H. Aschehoug & co.
Teoretisk forankring:
Det faglige fundament har vært de to bøkene i og med at de var de ledende lærebøker i etikkundervisning av sykepleieelever. For å underbygge vektlegging av etikkundervisning i utdanningens opprinnelse er Kjellaug Lerheims (1981) modell om utdanningens opprinnelse brukt. Carper (1978) og Kim (1997) har begge gjort rede for modeller for kunnskapsområder i sykepleien. Mens Carper tydelig skiller mellom det etiske og det estetiske området, plasserer Kim disse områdene som gjensidig påvirkende og samhørende. Videre var det interessant å sette disse verdier og begreper opp mot det etiske fundament i dagens sykepleie.
Metode:
Et utforskende/beskrivende design ble valgt. For å innhente data om bøkene og begrepene ble det brukt historisk metode. Glass’s (1989) struktur for historisk forskning er brukt gjennomgående i identifisering og analyse av data. Det inngår systematisk sammenligning av begreper i bøkene. De begreper som er trukket ut for videre diskusjon er de som er forholdsvis like i bøkene og som er viet stor plass. Historisk metode og tekstanalyse utfyller og sammenfaller med hverandre.
Resultater:
Følgende ble vurdert som de mest sentrale av samsvarende og overlappende begrep: orden, renslighet, takt og tone. Dette var de sentrale verdier som sykepleieelevene måtte lære seg. Disse verdiene er også ansett som viktige i dagens opplæring av sykepleierstudenter. I dag faller noen av disse begrepene under barmhjertighetsetikk, estetikk, rettighetsetikk, yrkesetikk og profesjonsetikk.
Konklusjon:
Ut fra de to lærebøkene og ut fra dagens yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere kan det trekkes en konklusjon om at de tidstypiske verdier var overveiende tilhørende det estetiske domenet, mens i dagens utdanning ser man et mer etisk-teoretisk fundament.
Nøkkelord:
Etikk, estetikk, sykepleierutdanningens opprinnelse, tidlig 1900-tallet, St. Josephsøstre, Diakonisser