Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:18:21Z
dc.date.available2013-03-12T12:18:21Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-03-22en_US
dc.identifier.citationBrynildsen, Grethe. Ikke bare enkle prosedyrer.... Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28343
dc.description.abstractFormål: Hensikten med studien er å belyse læring og utvikling av grunnleggende praktiske sykepleieferdigheter i sykepleiestudenters praktiske studier på sykehjem. Teoretisk forankring: Studien tar utgangspunkt i kunnskap og litteratur som omhandler ulike aspekter ved praktisk ferdighetslæring i naturlige kliniske settinger. Bjørks modell for praktisk ferdighetsutførelse (1999) benyttes for å analysere og belyse studentenes ferdighetsutførelse og utvikling og er sentral for forståelsen av praktiske ferdigheter i denne studien. Den teoretiske bakgrunnen innbefatter også litteratur knyttet til morgenstell som grunnleggende sykepleiehandling og sentral læresituasjon. Metode: Studien har et utforskende og beskrivende design, med en åpen hermeneutisk tilnærming. Fem studenter i sin første kliniske praksis på sykehjem ble observert to ganger hver, - i begynnelsen og slutten av en åtte ukers praksisperiode - mens de hjalp pasienter med morgenstell. Siste observasjon ble etterfulgt av intervju senere samme dag. Datamaterialet fra observasjonene ble analysert ut fra Bjørks modell for praktisk ferdighetsutførelse. Hensikten var å få fram karakteristika, endringer og positiv, negativ eller manglende utvikling hos studentene. Intervjuene ble gjennomgått i forhold til resultatene fra analysen av observasjonene og ble benyttet til å belyse eller utfylle aspekter herfra. Resultater: Kvalitative beskrivelser av hver enkelt student ut fra modellens komponenter viser at studentene er ulike både når det gjelder hver observasjon, hver enkelt komponent i handlingen og i forhold til endring og utvikling. Dette kommer også tydelig fram når studentenes handlinger oppsummeres i en tabell der overordnede kategorier / begreper er benyttet for å beskrive utførelse og utvikling. Andre funn som synliggjøres i tabellen er at ingen av studentene utviklet seg i forhold til nøyaktighet, mens fire av fem studenter utviklet mer flyt i handlingene sine. I andre observasjon framkom mangler ved studentenes utførelse som indikerte utilfredsstillende læring og utvikling. Kompleksiteten i praktisk ferdighetsutøvelse i naturlige settinger synliggjøres blant annet ved at analysen frambrakte mange ulike begreper og aspekter ved utøvelsen knyttet til hver av modellens komponenter. Konklusjon: Når praktiske ferdigheter skal læres og utføres i naturlige kliniske settinger, innebærer det relasjonelle og kontekstuelle aspektet en kompleksitet som antyder rike læringsmuligheter, men studien indikerer at dette læringspotensialet ikke utnyttes i tilstrekkelig grad. Kompleksiteten i ferdighetslæringen fordrer gode læringsredskaper, og Bjørks modell for ferdighetsutførelse foreslås som et mulig redskap for kritisk refleksjon over egne og andres handlinger. Samtidig understrekes det at en modell ikke favner hele virkeligheten og må ses i sammenheng med studentenes forutsetninger i møte med de ressurser og barrierer som finnes i det kliniske læringslandskapet. Nøkkelord: Sykepleierstudent, sykepleierutdanning, læring av praktiske ferdigheter, praktiske studier, læring i praksis, Bjørks modell for ferdighetsutførelse, morgenstell.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleIkke bare enkle prosedyrer... : Læring og utvikling av praktiske ferdigheter i en naturlig settingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-01-21en_US
dc.creator.authorBrynildsen, Gretheen_US
dc.subject.nsiVDP::808en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Brynildsen, Grethe&rft.title=Ikke bare enkle prosedyrer...&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-17262en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo55228en_US
dc.contributor.supervisorIda Torunn Bjørken_US
dc.identifier.bibsys080088090en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28343/1/Hovedoppg_brynildsen_07.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata