Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:20:01Z
dc.date.available2013-03-12T12:20:01Z
dc.date.issued1999en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationImbsen, Kirsten. Jordmorstudentenes opplevelse av veiledning i praksis. Hovedoppgave, University of Oslo, 1999en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28306
dc.description.abstractDette er en empirisk undersøkelse av norske jordmorstudenters opplevelse av veiledning i praksisrettede studier. Hensikten med studien er ønsket om større innsikt i veiledning av den voksne student. Studien er basert på Knowles andragogiske tenkning.Knowles mener at voksne lærer på en annen måte enn barn og bør derfor undervises/veiledes på en slik måte som tilfredsstiller deres behov. Det hevdes i andragogikken at den voksne student er selvstyrt og problemorientert i sin læring. Den voksne studenten er mer motivert for å lære enn barn, fordi de har et klart definert mål for å lære. Å styrke den voksne students selvbilde er også viktig mener Knowles. En voksen person bygger sitt selvbilde på utdannelse og kunnskaper. Opplever den voksne studenten at hans erfaringer ikke blir verdsatt i veiledningen av han, kan hans selvbilde svekkes, sier Knowles. Et spørreskjema ble sendt til alle landets turnusjordmødre. Spørreskjemaet består av 65 utsagn som respondentene skulle ta stilling til. Utsagnene var relatert til studentenes opplevelse av veiledning i praksis. Jeg brukte likkert skala hvor uenig var laveste verdi og enig var høyeste av tilsammen 7 verdier. Noen spørsmål var åpne slik at respondentene kunne svare med egne ord. Tilsammen var det 79 turnusjordmødre i 1997. Svarprosenten er 75%. Det ble ikke sendt ut purrebrev. Analysen av mine data ble gjort ved hjelp av statistikk programmet SPSS Funn: Jordmorstudentene er meget motivert for å begynne sin utdannelse. De fleste respondentene mente kontaktjordmødrene var gode veiledere, mens 50% av dem ga utrykk for at jordmorlærer hadde styrket deres selvbilde og tro på egne ferdigheter. Andragogikkens prinsipper ble brukt i veiledningen av jordmorstudentene, men kan med hell benyttes mer.nor
dc.description.abstractThis is a empiric research of Norwegian midwifestudents experience of supervision in practice. The study is based on andragic prinsiples. Knowles means, the adults learn different than children, They should be teached in a respectfull way to satisfy their needs. The andragogy says the adult students are independent and are problemorientated in their studies. They are also more motivated in learning than children, because they have a clear purpose to learn. To give the adult student self-image is important, mean Knowles. A grown up person build their image in education and knowledge. If the adult student feels that his experience is not valued, he loses his self-image. A questionnaire related to experience of supervision in practice, was sent to the midwifestudents. The questionnaire contains of 65 statements. I used the likkerts scale with 7 points. Some of the questions were open. The respondents could answer in they own words. The midwives who was in their year of duty, was chosen. It was 79 midvifestudents in 1997. 75 % answered the questionnaire and a reminder was not send. I used the statistic program Statical Package for the Social Sciences (SPSS) in my analysis. Results: The midvifestudents are motivated to start their education. Most of the respondent ment the supervision-midwife was a good spervisor. 50 % of the respondents said the midwifwteacher strengthen their image of strength and delives in for their own skills. Andragogic prisipples was used in supervision in practice, but they could bee used more.eng
dc.language.isonoben_US
dc.subjectJordmorstudenteren_US
dc.subjectandragogikken_US
dc.subjectpedagogikkogveiledningipraksisrettedestudieren_US
dc.subjectMidwifestudentsen_US
dc.subjectandragogyen_US
dc.subjectpedagogicandsupervisioninpracticeen_US
dc.titleJordmorstudentenes opplevelse av veiledning i praksis : en studie av praksisveiledning utfra andragogikkens prinsipperen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorImbsen, Kirstenen_US
dc.subject.nsiVDP::808en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Imbsen, Kirsten&rft.title=Jordmorstudentenes opplevelse av veiledning i praksis&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1999&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-38599
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo2285en_US
dc.identifier.bibsys000262625en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata