Abstract
Hensikten med denne studien var å undersøke nivået av og forholdet mellom kognitive og sosiale faktorer hos pasienter med en psykotisk lidelse. 35 pasienter med schizofreni og beslektede lidelser ble intervjuet og vurdert ved hjelp av instrumentene Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS) og Social Performance Schedule (SPS) i den akutte fasen og 9 måneder senere.
Kognitive og sosiale faktorer endret seg forskjellig i perioden. Dette kan tyde på at noen kognitive faktorer kan være episodeavhengig eller påvirkes av en forverring av øvrige symptomer ("state"), mens sosiale ferdigheter kan være mer et stabilt trekk ("trait") uavhengig av øvrige symptomer.
Både kognitiv kompetanse og sosiale ferdigheter ser ut til å reduseres før eller ved sykdomsdebut, mens de ikke viser noen reduksjon over tidsperioden.
Studien viste en sammenheng mellom kognitive og sosiale faktorer når komponentene ble studert separat. Det er ulik sammenheng mellom spesifikke kognitive og spesifikke sosiale mål, heller enn ved generelle målinger mellom dem.
Dataene støtter modeller for sosiale ferdigheter der kognitive faktorer har en viktig rolle i sosial kompetanse. Resultatene gir støtte til at det er viktig å arbeide med både kognitive og sosiale ferdigheter hos pasienter som har en psykotisk lidelse.
Study objects: To measure the effect of an intervention by nursing student in patient' s home on self care agency, physical function and experience of quality of life.
The following questions were asked: 1: What effect has nursing student's intervention on patient's ability and self-care? 2: What effect has nursing student's intervention on patient's experience of quality of living.
Theory: Dorothea E. Orem's self-care deficit theory of nursing.
Method: A pilot study with quasi-experimental design with pre test - posttests - postposttests. 13 respondents in the age from 37 to 90 participated the study. The instrument used to collect data was the RAI - MDS, Resident Assessment Instrument - Minimum Data Set.
Results and conclusions: The study found a positive effect of the nursing student's intervention on the patient's functions of every day living. Most of the patients increased their ADL capacity and maintained this increase in function. In using the RAI - MDS systematically the students were able to assist the patient in their decisions concerning the daily tasks of everyday living. After the study finished it appeared that the patients were better able to make decision in this area on their own.