Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:19:54Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2011-12-23en_US
dc.identifier.citationHaraldstad, Karen Moestue. Forventninger og frafall. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28232
dc.description.abstractBakgrunn: For å begrense det store frafallet fra sykepleierutdanningen er man avhengig av å forstå årsakene til at så mange velger å avslutte utdanningen. Å undersøke årsaker til at studenter vurderer å slutte gir et utvidet perspektiv på frafall fra sykepleierutdanningen. Hensikt: Å kartlegge årsakene til at studenter vurderer å avslutte sykepleierutdanningen. Hovedfokus er å undersøke om det at forventninger til utdanningen ikke er innfridd kan medfører at studenter vurderer å slutte. Studien vektlegger forventinger i forhold til hvor krevende utdanningen er, samt fordeling og innhold av teori og praksis. Videre er det vurdert om ulik opplevd motivasjon har en sammenheng med om studenter har vurdert å slutte. Metode: Det ble foretatt et surveydesign med bruk av spørreskjema. Det ble distribuert 521 spørreskjema til sykepleiestudenter i siste semester. 318 spørreskjema ble returnert, noe som gir en svarprosent på 61%. Spørreskjema var utformet i to deler. Første del stilte spørsmål knyttet til forventinger før studiestart, andre del stilte spørsmål knyttet til hvorvidt disse forventninger var innfridd. Data ble analysert ved hjelp av SPSS. I tillegg til deskriptiv statistikk er det brukt Fisher exact test og Pearsons chi-square test. Resultat: 25% av respondentene opplyste at de hadde vurdert å slutte i løpet av utdanningen. 35% av studentene som hadde vurdert å slutte oppgav stress som en av årsakene, mens 32% oppgav skolens organisering. 53% av studentene har opplevd studiet som mer krevende enn forventet. Av dem som hadde vurdert å slutte svarte 67% at studiet var mer krevende enn forventet. Konklusjon: Opplevd stress og negative erfaringer i forhold til skolens organisering er vanlige årsaker til at respondentene vurderte å slutte. En signifikant andel av de respondenter som vurderte å slutte opplevde utdanningen som mer krevende enn forventet. Betydning for praksis: Skolene bør forberede studentene på de faglige utfordringene studiet inneholder, samt hjelpe studentene til å erverve realistiske forventinger til studiet, inkludert strategier for hvordan de skal møte utfordringene. Videre bør det arbeides med læringsstrategier og å planlegge studietiden effektivt, noe som kan virke positivt på opplevelsen av stress i forbindelse med studiet. Det er også viktig at skolene har en klar og enhetlig plan, slik at organiseringen oppleves strukturert og effektiv.nor
dc.description.abstractBackground: To reduce the large drop out from the nursing education, it is important to understand the reasons why so many choose to leave the education. To investigate reasons why students are considering quitting gives an expanded view of drop out. Purpose: Uncover the reasons why students are considering to end the nursing program. The main focus is to examine whether the students expectations of the education are not met can result in that students are considering quitting. The study emphasizes the expectations in terms of how demanding the education is, as well as the mix and content of theory and practice. It was evaluated if perceived motivation is related to whether students have considered quitting. Method: It was conducted a survey design with use of a questionnaire. 521 questionnaires were distributed to students in the last semester. 318 questionnaires were returned, giving a response rate of 61%. The questionnaire was divided into two parts, first part was related to the expectations the students had prior to the study, and the second part was related to whether these expectations were met. Data were analyzed using SPSS. Descriptive statistics, Fisher's exact test and Pearson's chi-square test were used. Results: 25% of the students stated that they have considered quitting during the program. 35% of the students who had considered quitting gave stress as one of the reasons, 32% mentioned how the school was organized. 53% of students have experienced the program as more demanding than expected. Of those who had considered quitting, 67% cited that the education was more demanding than expected. Conclusion: Perceived stress and negative experiences in relation to the school organization are common reasons why students are considering quitting. A significant proportion of those students who have considered leaving have seen education as more demanding than expected. Implications: Schools should prepare students for the academic challenges of the study and help students to acquire realistic expectations to the education, including strategies for how to meet the challenges. Furthermore, it is important to advise the students how to plan their studies effectively. It is important that schools have a clear and coherent plan, so that the education is perceived structured and efficient.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleForventninger og frafall : En surveyundersøkelse av sisteårs sykepleiestudenteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-08-17en_US
dc.creator.authorHaraldstad, Karen Moestueen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsKLAUSULERING: Dokumentet er klausulert grunnet lovpålagt taushetsplikt. Tilgangskode/Access code Cen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::808en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Haraldstad, Karen Moestue&rft.title=Forventninger og frafall&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31253en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo147875en_US
dc.contributor.supervisorRandi Norden_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28232/1/thesis.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata