Abstract
Formål: Studiens hensikt er å evaluere effekten av intervensjonen kurs i depresjonsmestring (KID) på helsestasjonen. Kurs i Depresjonsmestring (KID) er beskrevet som en effektiv evidensbasert intervensjon for personer med milde til moderate depresjoner.
Teoretisk referanseramme: Denne studien anvender teori og forskningslitteratur om depresjon, risiko for utvikling av depresjon, sårbarhet og stress, mestring og mestringsforventning. Det gis en beskrivelse av intervensjonen kurs i depresjonsmestring (KID) og manualen som er benyttet.
Metode: Tredve deltagere som alle er mødre med milde til moderate depresjonssymptomer ble rekruttert til tre grupper, etter at de hadde gitt skriftlig informert samtykke til å delta i studien. Studien anvender et kvasieksperimentellt design og gjennomføres som en pilotstudie med måletidspunkt ved pretest, posttest, og 4 måneder etter avsluttet intervensjon. Studien har ingen kontrollgruppe. Grad av depresjon og mestringsforventning måles med Beck Depression Inventoty (BDI) og General Self- Efficacy scala (GSE). Det anvendes også et evalueringsskjema som deltagerne besvarer etter avsluttet intervensjon. Data analyseres i SPSS.
Resultat: Resultatet viser at deltagerne fikk en signifikant reduksjon i depresjonsymptomer og en signifikant økning i mestringsforventning etter gjennomført intervensjon. Varighet av endring var stabil 4 måneder etter avsluttet intervensjon. Intervensjonen svarte til deltagernes forventninger. Deltagerne opplevde at de fikk utbytte av undervisningen. De anvendte kunnskapen og mange av deltagerne fikk en økt tro på fremtiden. Flere deltagere ønsket økt fokus på forholdet til sine barn.
Konklusjon: Denne studien indikerer at det er en sammenheng mellom kurs i depresjonsmestring (KID) på helsestasjonen, reduserte depresjonssymptomer og økt mestringsforventning hos en gruppe mødre. Evalueringen viser at kurs i depresjonsmestring (KID) på helsestasjonen kan være et viktig tiltak for den deprimerte mor.
Nøkkelord: Mild til moderat depresjon, kurs i depresjonsmestring (KID), helsestasjon
Title and subtitle: Evaluation of coping with depression course at the child health service
Purpose: The purpose of the study is to try out and evaluate the effectiveness of the intervention coping with depression course at the child health service. Coping with depression course is described as efficient evidence based treatment for people with mild to moderate depressions.
Literature Review: This study is using theory and research literature about depression, risks for development of depression, vulnerability and stress, coping and self efficacy. A description of the intervention coping with depression course and the manual is also included.
Method: Thirty participants, which all are mothers with mild to moderate depression symptoms was recruited into three groups after giving written concent. The studie applies a quasi – experimental design, and is a pilot studie with a pretest, posttest and 4 months after design. The studie lacks a control group. The degree of depression and self efficacy is measured with Becks Depression Inventory (BDI) and General Self Efficacy scale (GSE). It has also required an evaluation from which the participants had to answer after ended intervention. Data is analyzed in SPSS.
Results: The result shows that the participants got a significant reduction in depression symptoms and a significant increase in self efficacy after completion the intervention. The degree of change was stable four months after completion of the intervention. The intervention met the participants expectations. The participants experienced that they got payback from the training. They used the knowledge they acquired and many of the participants got an improved belief in the future. The participants asked for an increased focus on the relationship to their children.
Conclusion: The study indicates that there is a correlation between coping with depression course at the child health service, reduced depression symptoms and increased self efficacy within the groups of mothers. The evaluation shows that coping with depression course can be an important offering for depressed mothers at the child health services.
Keywords: Mild to moderate depression, coping with depression course, child health service.