Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:11:08Z
dc.date.available2013-03-12T12:11:08Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-10-27en_US
dc.identifier.citationKlafstad, Jan Magnus. Mellom medier. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27868
dc.description.abstractAdaptasjoner av tegneserier har blitt laget helt siden filmens barndom. De siste årene har imidlertid en ny form for tegneserieadaptasjoner gjort seg gjeldende, filmer som i høyere grad enn før kan sies å utnytte den visuelle estetikken i den adapterte tegneserien. Formålet med denne oppgaven er å undersøke de betingelsene som ligger til grunn for en slik visuell adaptasjon mellom medier, med utgangspunkt i de to tegneserieadaptasjonene Sin City (2005) og American Splendor (2003). Tegneseriene analyseres med et teoretisk rammeverk hentet fra tegneserieteori, og analyseresultatene herfra brukes i en videre analyse av filmene. Deretter diskuteres filmenes adaptasjonsstrategier med utgangspunkt i adaptasjonsteori. Det viser seg at filmenes måte å adaptere tegneserienes visuelle estetikk er svært forskjellige. Sin City kan forstås som fasit-basert, hvor tegneseriens estetikk oppfattes som noe som skal gjenskapes. American Splendor kan i motsetning til dette forstås som modell-basert, den gjenskaper mangfoldigheten i tegneseriens visuelle uttrykk ved å konstruere en lignende visuell mangfoldighet i filmen.nor
dc.description.abstractAdaptations of comics have been made ever since the birth of cinema. However, in the last few years a new form of comic adaptations has gained prominence, films that to a higher degree than before take advantage of the visual aesthetics of the adapted comic. The purpose of this thesis is to explore the conditions that surround this form of visual adaptation between media, based on the two comic adaptations Sin City (2005) and American Splendor (2003). The comics are analyzed with a theoretical framework gathered from comics theory, and the results are used in a further analysis of the films. The adaptational strategies of the films are then discussed, taking adaptation theory as a point of departure. The films’ ways of adapting the visual aesthetics of the comics turn out to be very different. Sin City may be seen as fidelity-based, the aesthetic of the comic is understood as something to be remade. American Splendor, on the other hand, can be viewed as model-based, it recreates the multiplicity of the comics’ visual expression by constructing a similar visual multiplicity in the film.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleMellom medier : visuell adaptasjon i to tegneseriefilmatiseringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-09-12en_US
dc.creator.authorKlafstad, Jan Magnusen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Klafstad, Jan Magnus&rft.title=Mellom medier&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21635en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo86260en_US
dc.contributor.supervisorArnt Maasøen_US
dc.identifier.bibsys114250618en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27868/2/klafstad_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata