Hide metadata

dc.date.accessioned2014-03-13T12:42:42Z
dc.date.available2014-03-13T12:42:42Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-10-21en_US
dc.identifier.citationHovik, Tor Anders. KRISE! Hvilken krise? . Spesialoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27842
dc.description.abstractDenne rapporten analyserer og drøfter viktige sider ved dokumentarfilmen "KRISE! Hvilken krise?". Filmen behandler temaet naturvitenskap i skolen med utgangspunkt i resultatene fra de siste PISA- og TIMSS-undersøkelsene. Dette er internasjonale kunnskapsundersøkelser som har levert mange av premissene til debatten om norsk skole de siste årene. For Norges del er utviklingen på en del områder negativ når det gjelder skoleelevenes faglige prestasjoner. Filmen behandler temaet med utgangspunkt i en presentasjonsform som i stor grad er interaktiv. Dette innebærer at det legges stor vekt på å presentere ulike syn fra muntlige kilder på innholdet i den såkalte realfagskrisen, samt perspektiver på skole, naturvitenskap og undervisning. Filmen dokumenterer at krisebegrepet ikke uten videre er dekkende som beskrivelse av situasjonen i norsk skole. Rapporten drøfter filmen i forhold til blant annet kildeutvalget og kildekritiske og etiske problemstillinger. Filmen analyseres også ved hjelp av begrepet tematisk nyhetsramme. Den benytter arbeidet med realfag ved Steinkjer videregående skole som en konkret fortellermessig forankring, og rapporten drøfter også en rekke andre fortellermessige elementer som er benyttet i filmen.nor
dc.description.abstractIn this thesis, I will analyse and discuss important aspects of the documentary film CRISIS! What crisis? The film focuses on the issue of natural science in school, by using the last PISA and TIMSS tests as a reference. These tests provide facts central to the discussion on Norwegian schools the last few years. As far as Norway is concerned, standards are falling in important subjects. The film looks at this issue by using a form of representation which is mainly interactive. This means that it is an important goal to describe the content of the so-called crisis in natural science, and some perspectives on school and education, by using mainly a number of oral sources. According to the film, crisis is not necessarily an adequate term to describe the situation in Norwegian schools. The thesis also discusses the selection of sources and some ethical aspects. It also analyses the film in the light of the term news frames . The film illustrates its issue by showing how Steinkjer upper secondary school has been working to achieve good results in natural science. The thesis finally discusses a number of narrative elements which are used in the film.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleKRISE! Hvilken krise? : Naturvitenskap i skolen: Realiteter og refleksjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-03-10en_US
dc.creator.authorHovik, Tor Andersen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hovik, Tor Anders&rft.title=KRISE! Hvilken krise? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Spesialoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18013en_US
dc.type.documentSpesialoppgaveen_US
dc.identifier.duo46307en_US
dc.contributor.supervisorSigurd Allernen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata