Abstract
Denne oppgavens formål er å sammenfatte satsingen på nettbrettutgaver i Norge, ved å studere mediehusene VG, Dagbladet, Aftenposten og Dagens Næringsliv. Oppgaven er utformet som en casestudie, og inneholder en kvantitativ undersøkelse av mediehusenes utgaver gjennom en uke, samt dybdeintervjuer med sentrale aktører. Satsingen sees i lys av utviklingen i avisbransjen de siste årene, samt teoretiske perspektiver som remediering og disruptiv innovering. Mediehusenes strategi og ulike forretningsmodeller står også sentralt i vurderingen av satsingens formål og foreløpige resultat. Blant funnene er at nettbrettutgavene i svært stor grad ligner papirutgavene de springer ut av, og at de ikke har hatt en disruptiv effekt på mediemarkedet, slik det av mange var ventet. Mediehusene tror at nettbrettet vil spille en sentral rolle i produktporteføljen fremover – men det satses nå svært ulikt på å utvikle utgavene videre.
This thesis aims to summarize the investment in newspaper tablet editions in Norway, by studying the media houses VG, Dagbladet, Aftenposten and Dagens Næringsliv. The thesis is designed as a case study, and provides a quantitative examination of the media house's tablet editions throughout a week, as well as depth interviews with key players. The investment is seen in light of developments in the newspaper industry over recent years, as well as theoretical perspectives as remediation and disruptive innovation. The media house's strategy and different business models are also central in the evaluation of the investment's objectives and preliminary results. Among the findings is that the tablet editions in a large extent are similar to the print editions, and that they have not had a disruptive effect on the media market, as many had expected. The media houses believe that tablet editions will play a central role in the product portfolio going forward - but focus on how to develop the editions further differ greatly among them.