Abstract
I denne oppgaven retter jeg søkelyset mot forholdet mellom aviser, spesielt lokalaviser, og unge lesere. Jeg tar utgangspunkt i publikumsforskning for å finne ut hvilket forhold elever på tre videregående skoler har til sin lokalavis og hvordan tre utvalgte lokalaviser går fram for å nå sine unge lesere.
Gjennom fokusgruppeintervjuer og spørreskjemaer med elever fra tre videregående skoler, kommer det fram at flertallet av elevene i undersøkelsen prioriterer andre medier enn aviser. Blant annet opplever elevene Facebook som en sentral arena for sin daglige kontakt med venner og familie, for informasjonsinnhenting, deling og underholdning. Empirien viser at papiraviser generelt når et fåtall av elevene, og at lokalavisene spesielt har en stor utfordring i å nå dem. Flere elever sier at de ikke har tid til å lese lokalavisen i dag, men at de tror dette vil endre seg når de blir eldre.
I intervjuer med en journalist fra hver av de tre utvalgte lokalavisene, uttrykkes det en bekymring for at ungdom ikke finner veien til papiravisen. De er opptatt av å finne måter de kan fange de unges oppmerksomhet på, og avisens motivasjon er todelt: Ønsket om å forme de unges avislesevaner slik at de blir fremtidige abonnenter og for å oppmuntre de unge til lokalt engasjement. Lokalavisenes tiltak rettet mot ungdom kan karakteriseres som en form for dialogjournalistikk. De satser på å involvere og synliggjøre de unge i avisene, om enn på noe forskjellig vis.
In this study I focus on the relationship between newspapers, local newspapers in particular and young readers. I use perspectives from audience research to investigate the relationship student at three secondary schools in Norway have to their local newspaper, and how three selected newspapers work to attract their young readers.
Through focus groups of students it is revealed that the majority of the students prioritize other media than reading newspapers. For instance do the students experience Facebook as a central arena for their daily contact with friends and family, for gathering and sharing information and for entertainment. The results show that newspapers in paper format generally only reaches a minority of the students, and that local newspapers in particular face a great challenge in reaching this age group. Several students express that they do not have time to read the local newspaper, but they think this may change when they get older.
In interviews with one journalist from each of the three selected local newspapers, concern is expressed over not being able to attract young readers. They look for ways to catch the attention of the youth, and the newspapers motivation is twofolded. First they wish to shape the young readers’ reading habits to ensure that they become their subscribers in the future, and secondly to encourage young readers to engage in local initiatives. The actions of the local newspapers for targeting young readers may be characterized as a form of dialogue journalism: i.e they aim to involve and portrait young people in their newspapers.