Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:09:26Z
dc.date.available2013-03-12T12:09:26Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-02-11en_US
dc.identifier.citationGuldvog, Ole Hovind. Hvem kaster terningen? . Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27783
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg forsøkt å kartlegge dagens norske felt for populærmusikkritikk i et feltanalytisk perspektiv med utgangspunkt i teoriene til den franske sosiologen Pierre Bourdieu. I lys av dets historiske utvikling har jeg ønsket å kartlegge hva som kjennetegner dagens felt; dets system av likheter, forskjeller og motsetninger som relaterer anmelderne og deres anmeldelser til hverandre. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer med tolv profilerte musikkanmeldere, avdekker studien at dagens norske felt for populærmusikkritikk, hovedsakelig lever sitt liv innenfor (nett)aviser som Aftenposten, Dagbladet, Dagsavisen og VG. Anmelderne som jobber i disse avisene har mange likhetstrekk med hensyn til bakgrunn, utdanning osv., og de jobber innenfor redaksjoner med relativ lik praksis i forhold til utvalg (av plater som skal anmeldes), format, tidsfrister, alder og kjønnsfordeling. Disse likhetene er med på å danne en egen logikk som gjør at anmelderne vurderer musikk ut fra egne musikkjournalistiske kriterier. Men på tross av mange fellestrekk er det allikevel viktig for de ulike avisene og deres anmeldere å posisjonere seg i forhold til hverandre. Studien viser blant annet at de ulike avisene har forskjellige holdninger med hensyn til hvilke artister som bør få mest oppmerksomhet. Anmelderne viser seg også å danne forskjellige posisjoner med hensyn til hva som er bra og dårlig musikk, og hva som kjennetegner en god musikkanmeldelse. Disse forskjellene viser seg imidlertid å være mer knyttet til variabler som alder og kjønn, enn til hvilken avis de forskjellige musikkanmelderne jobber for.nor
dc.description.abstractIn this thesis I have sought to map the contemporary Norwegian field of criticism of popular music in a field analytical perspectice based on the theories of the french sociologist Pierre Bourdieu. In light of the historical devolopment I have desired to establish a map of the characteristics of the contemporary field, its system of similarities, differences and antagonisms, which relate the different critics and their reviews to each other. Through in-depth interviews with twelve high profile music critics, the thesis reveals that the contemporary Norwegian field of criticism of popular music mainly exists within daily newspapers (also internet editions) such as Aftenposten, Dagbladet, Dagsavisen and VG: The critics who work for these newspapers, share many similarities when it comes to background, education etc. and they work in editorial environments with relatively similar practice regarding choice (of records to be reviewed), format of the text and deadlines and with quite similar variation when it comes to age and gender. These similarities contribute to the creation of a specific logic, which again makes the critics judge music according to specific criterias of music journalism. However, despite the many similarities, it is still important to the different papers and their critics to position themselves in relation to each other. The study shows, among other things, that the different newspapers have different attitudes regarding which artists should get most attention. The critics also prove to form different positions regarding what is good and bad music and what characterizes a good review. These differences, however, turn out to be more closely related to variables like age and gender than to the newspaper in which the different music critics work.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvem kaster terningen? : en feltteoretisk studie av den norske populærmusikkritikkenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-25en_US
dc.creator.authorGuldvog, Ole Hovinden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Guldvog, Ole Hovind&rft.title=Hvem kaster terningen? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24498en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo99237en_US
dc.contributor.supervisorTore Slaattaen_US
dc.identifier.bibsys112101119en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27783/1/Hvemxkasterxterningen-1.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata