Abstract
Denne oppgaven tar for seg hvordan bedrifters samfunnsansvar praktiseres og kommuniseres I Capgemini Norge, den norske avdelingen av Capgemini. Analysen gjøres med hensyn på deres syn på samfunnsansvar, strategisk utvelgelse av initiativ, og en mulig innenfra-ut tilnærming, slik den er foreslått av Morsing, Schultz og Nielsen (2008).
Nøkkelfunn viser at Capgemini Norge ser på samfunnsansvar som både en måte å bidra til samfunnsutviklingen, bygge omdømme, oppnå konkurransefortrinn og øke inntjeningen på lang sikt. Dette gjøres ved å velge initiativ strategisk som inkorporerer disse fire perspektivene. Kommunikasjonen mot de analysere interessentgruppene er strategisk, men kunne lagt større vekt på de underliggende motiver, strategiske drivkrefter og forståelse av samfunnsansvar. Innenfra-ut tilnærmingen er til en viss grad benyttet, men ikke til dets fulle potensial ettersom den organisatoriske forankringen kunne vært sterkere.
This thesis investigates how Corporate Responsibility (CR) is practiced in Capgemini Norway, a Norwegian branch of the Capgemini Group. The analysis is performed in retrospect to perception of corporate responsibilities, strategic issue selection, and in a possible applied inside out approach, as suggested by Morsing, Schultz and Nielsen (Morsing, Schultz and Nielsen 2008).
Key findings show that Capgemini Norway views corporate responsibility as both a way to contribute to society, as well as increase company reputation, competitive advantage and long-term revenue. This is partially achieved by strategically selecting issues that incorporates all of these four perspectives. The communication towards the analyzed group of stakeholders is of a strategic nature, but could benefit from emphasizing motives, strategic drivers and a more lucid comprehension of the CR concept. The inside out approach is applied, but not in its full potential, as organizational anchoring could be stronger.