Abstract
Lenge leve sosialismen! er viet til sovjetisk propaganda, som i oppgaven betegnes som "bolsjevistisk", ettersom oppgaven hovedsakelig tar for seg bolsjevikpartiets førrevolusjonære propaganda og den tidligere sovjetiske propagandaen. Propagandaen studeres i lys av den russiske marxisten Lenins og dialogisten Bakhtins teorier. Sistnevntes idé om dialog og dialogisering studeres på ulike plan: idéutvikling, kommunikasjon, og relasjoner mellom forskjellige diskurser og sjangere. Hans dialogiske tenkning settes opp mot
Lenins marxisme i oppgavens første del. På bakgrunn av deres teorier
studerer oppgaven hvorfor propaganda ble et av partiets viktigste gjøremål.
Videre analyserer oppgaven hvordan Lenin betraktet kommunikasjonen mellom bevisste avsendere (partikamerater), og ubevisste mottagere (befolkningen).Han mente at avsenderne kunne skape den korrekte sosialistiske bevisstheten hos befolkningen. Men på tross av hans teorier oppsto det et brudd mellom den sosialistiske ideologien og propagandaen: religiøse motiver innen propagandaen, og kultusene rundt de revolusjonære og spesielt bolsjeviklederen Lenin. Befolkningen responderte aktivt til propagandaen, og en av responsene var anekdotene som ikke var forutsatt av Lenins teorier.
Disse stilles opp mot propagandaen i oppgavens andre del.
I lys av Bakhtins teorier diskuterer oppgaven bakgrunnen for
bolsjevikpropagandaens brudd med ideologien, utviklingen av anekdoter,
forholdet til propaganda og fremstillingen av verden, forfølgelsen av
anekdotene, som egentlig ikke var nevnt av Lenin. Denne foregikk under hele sovjetperioden, men til tross for denne viste anekdotene seg å være umulige å utrydde. I tiden med total propaganda, som utviklet seg under sosialismens oppbygging, latterliggjorde og jordbandt anekdotene den offisielle diskursens stemme.
Summary:
Long live socialism! is devoted to Soviet propaganda, which is called
"Bolshevistic" in this paper as the study concentrates mainly on the
pre-Revolutionary Bolshevik propaganda and the early Soviet propaganda. The aforementioned propaganda is studied here in light of the theories of the Russian marxist V. I. Lenin and the dialogist M. Bakhtin. Bakhtins idea about dialogue and dialogisation is studied on different planes: the development of ideas, communication, and relations between different discourses and genres. His dialogical thinking is put up against Lenins Marxism. The paper analyzes, on the background of their theories, why work with propaganda became one of the party's main tasks.
Furthermore, the study analyzes how Lenin regarded communication between the conscious addressers (the party members) and the unconscious addressee (the population). He thought that the addressers could create the correct socialistic consciousness in the different classes. Despite these ideas, a gap developed between the socialist ideology and the revolutionary propaganda: religious aspects within propaganda, and the cults around the
revolutionaries and especially the Bolshevik leader Lenin. The addressees responded active to the propaganda, and among their responses one can find anecdotes. They are contrasted against the propaganda in the paper.
In the light of Bakhtins theories the study discusses the background for the Bolshevik propaganda's break with the socialist ideology, the development of anecdotes, and their relation to propaganda, their presentation of the world and their persecution, which actually was not mentioned by Lenin. The persecution continued throughout the Soviet era, but in spite of this the anecdotes appeared to be impossible to eradicate. During the building of socialism, when the total propaganda developed, the anecdotes ridiculed the
voice of the official discourse.