Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:07:05Z
dc.date.available2013-03-12T12:07:05Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-28en_US
dc.identifier.citationBerg, Hege Benedicte. Samfunnsansvar i Storebrand og Gjensidige. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27756
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan forsikringsselskapene Storebrand og Gjensidige forstår og kommuniserer om sitt samfunnsansvar, og mitt hovedfunn er at man kan peke på både likheter, men også forskjeller mellom disse selskapene både når det gjelder deres tilnærming til og kommunikasjon rundt dette temaet. Det kan argumenteres for at det er interessant at man kan peke på ulikheter mellom disse to bedriftene, da dette er to av landets eldste selskap innen samme bransje, og som er tilnærmet like store. Det teoretiske grunnlaget for denne oppgaven er todelt. Den ene delen tar utgangspunkt i litteratur som beskriver ulike forståelser av og tilnærminger til begrepet samfunnsansvar, mens i den andre delen er det teorier om kommunikasjon av dette ansvaret som danner utgangspunktet for analysen av selskapene. Den metodiske fremgangsmåten for å besvare denne oppgavens problemstilling har vært å gjennomføre kvalitative undersøkelser av selskapenes kommunikasjon om samfunnsansvar på deres nettsider og i rapporter. Jeg har også gjennomført intervjuer med representanter fra selskapene som jobber med dette temaet, for å få et dypere innblikk i Storebrand og Gjensidiges forståelse av dette ansvaret.nor
dc.description.abstractThis thesis examines the understanding and communication of corporate social responsibility (CSR) in the two Norwegian insurance companies Storebrand and Gjensidige. My main finding is the existence of both similarities and differences between the companies’ with regard to the mentioned dimensions. The theoretical foundation of this thesis consists of literature on the various approaches to CSR, and this includes theories about communication of this responsibility. The methodological framework consists of qualitative content analyses of the companies’ descriptions of CSR on their web pages and in reports. I have also interviewed representatives of the companies who have CSR as their field, to get a deeper understanding of the companies’ approaches to CSR.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleSamfunnsansvar i Storebrand og Gjensidige : en undersøkelse av selskapenes forståelse av og kommunikasjon om temaeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-11-04en_US
dc.creator.authorBerg, Hege Benedicteen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Berg, Hege Benedicte&rft.title=Samfunnsansvar i Storebrand og Gjensidige&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23315en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92361en_US
dc.contributor.supervisorIhlen, Øyvinden_US
dc.identifier.bibsys09365880xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27756/1/MasterxPDF.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata