Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:09:19Z
dc.date.available2013-03-12T12:09:19Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-11en_US
dc.identifier.citationTømte, Karoline. Bloggpraksis som lært selvrepresentasjon. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27750
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg aktørers bruk av personlige blogger, og undersøker hvordan selvrepresentasjon håndteres i bloggen. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitative dybdeintervju på e-post med syv norske bloggere. Gjennom en analyse av informantenes holdninger til egen bloggpraksis, har jeg belyst hvordan aktører forholder seg til bloggen som selvrepresentasjon for et ukjent publikum på internett. De empiriske funnene viser at bloggpraksis er underlagt visse konvensjoner og rammevilkår, som legger føringer på det selvet som representeres i bloggen. Videre har jeg vist at motivasjonen for bloggpraksis varierer fra aktør til aktør, og at bloggen kan forstås både som et middel for å nå et høyere mål, og som et mål i seg selv. Bloggpraksis, som all interaksjon, kan potensielt føre med seg konsekvenser av både positiv og negativ art. Mine analyser avdekker imidlertid et fokus på de positive konsekvensene. Jeg har diskutert hvordan blogging for aktørene har ført til en form for lært selvrepresentasjon, der de i samspill med den sosiale konteksten har lært seg hvordan bloggerrollen bør fremføres for å være vellykket. Denne lærte selvrepresentasjonen oppstår i spenningsfeltet mellom autentisitet og antatt autentisitet, mellom selvpresentasjon og selvrepresentasjon.nor
dc.description.abstractThis thesis is concerned with individuals’ use of personal blogs, and explores how self-representation is being handled in the blog. In order to investigate my objective, this study is based on empirical data from e-mail interviews with seven Norwegian bloggers. Through a qualitative analysis of the interviewees’ attitude towards their own blogging practices, I have thrown light on how individuals relate to self-representation in front of an unknown audience. My findings show that blogging is subject to certain rules and conditions, and that these in turn will influence the represented self. I have discussed how blog motivation varies from individual to individual, and how the blog may be understood both as a means to an end, as well as a goal in its own. As with all interaction, blogging may lead to both positive and negative consequences, although my analysis shows that the positive consequences are predominant. I have discussed how blogging leads to a process of learnt self-representation for the individuals involved, in which they learn to correctly perform the blogger role. This learnt self-representation arises from a tension between authenticity and assumed authenticity, between self-presentation and self-representation.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleBloggpraksis som lært selvrepresentasjon : en kvalitativ analyse av selvrepresentasjon i personlige bloggeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-18en_US
dc.creator.authorTømte, Karolineen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tømte, Karoline&rft.title=Bloggpraksis som lært selvrepresentasjon&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22175en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91634en_US
dc.contributor.supervisorBirgit Hertzberg Kaare, Mia Lövheim, Knut Lundbyen_US
dc.identifier.bibsys092953379en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27750/1/MasteroppgaveKarolineTxmte.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata